- sön 18 okt 2009, 11:21
#332140
För mig räcker det att kunna justera 0.2 grader för att komma innom rätt värden iaf. Tyvärr tar det lång tid å justera å kontrollera denna inställning. Lär bli dyrt å göra en sådan hjulinställning kan jag tänka mig. Frågan är om det är värt det eller inte? Hittar ingen information hurvida mycket/lite det sliter på däcken eller andra symptom?
Väldigt intressant hur bilar fungerar... Verkar som att flera dåliga saker gjorde min bil rätt bekväm men när det blev lite nya saker blandat med andra slitna saker så blev det inte alls roligt å köra bilen...
Har ju alltid haft vibraioner i bil och ratt. Bytte dämparna bak och MYCKET blev bättre.
Bytte fram också + en styrled och gjorde en hjulinställning och bilen började vibrera och skaka mer än tidigare.
Igår gjorde vi en balansering på hjulen IGEN på ett seriösare sätt. Han kallade det precisionsjobb... :)
Gissa vad felbalanserade hjulen var! På två av hjulen var det 45g resp. 35g fel. Dem andra låg på runt 20g fel.
Utöver detta så sa han att dem som balanserat tidigare bara använt STORA vikter, vilket tydligen inte är så bra?
Kommer aldrig mer åka till Vianor med mer jobb iaf för nu blev det mycket bättre.
Nu till lite OT för tråden:
Dock så verkar jag ha mer problem än så här för jag har fortfarande vibrationer i ratten och bilen även om det inte är i närheten av lika mycket som förr.
Jag vet att bromsklossarna skrapar emot bromsskivorna fram lite, det hör man när man snurrar hjulet. Blir även lite motstånd. Gör denna "lilla" skrevhet såpass mycket att det kan få hela bilen och ratten å vibrera?
Sedan är jag rätt säker på att bromsoken fram är dåliga, för när jag bromsar vid hägre hastiheter än 70 (oavsett om jag bromsar hårt eller löst) så skakar det rejält i ratten och bilen. Detta i kanske var 4-5 inbromsning från högre hastigheter. Hur ofta är det man kan fixa till ett par gamla bromsok genom att motionera upp dem, man förskjuter bara på problemet en stund?
Väldigt intressant hur bilar fungerar... Verkar som att flera dåliga saker gjorde min bil rätt bekväm men när det blev lite nya saker blandat med andra slitna saker så blev det inte alls roligt å köra bilen...
Har ju alltid haft vibraioner i bil och ratt. Bytte dämparna bak och MYCKET blev bättre.
Bytte fram också + en styrled och gjorde en hjulinställning och bilen började vibrera och skaka mer än tidigare.
Igår gjorde vi en balansering på hjulen IGEN på ett seriösare sätt. Han kallade det precisionsjobb... :)
Gissa vad felbalanserade hjulen var! På två av hjulen var det 45g resp. 35g fel. Dem andra låg på runt 20g fel.
Utöver detta så sa han att dem som balanserat tidigare bara använt STORA vikter, vilket tydligen inte är så bra?
Kommer aldrig mer åka till Vianor med mer jobb iaf för nu blev det mycket bättre.
Nu till lite OT för tråden:
Dock så verkar jag ha mer problem än så här för jag har fortfarande vibrationer i ratten och bilen även om det inte är i närheten av lika mycket som förr.
Jag vet att bromsklossarna skrapar emot bromsskivorna fram lite, det hör man när man snurrar hjulet. Blir även lite motstånd. Gör denna "lilla" skrevhet såpass mycket att det kan få hela bilen och ratten å vibrera?
Sedan är jag rätt säker på att bromsoken fram är dåliga, för när jag bromsar vid hägre hastiheter än 70 (oavsett om jag bromsar hårt eller löst) så skakar det rejält i ratten och bilen. Detta i kanske var 4-5 inbromsning från högre hastigheter. Hur ofta är det man kan fixa till ett par gamla bromsok genom att motionera upp dem, man förskjuter bara på problemet en stund?
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986