Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
#330538
Efter bytet av fjäderbenen fram så gick bilen ganska så vibrationsfritt men bilen ringlade vägen väldigt jobbigt.

Igår byttes en inre styrled och en hjulinställning gjordes.
Efter denna hjulinställning så har vibrationerna i ratten tilltagit istället för att minska, hur kommer sig detta? Har däcken hunnit ta stryk efter ca 18mils körning utan hjulinställning efter bytena? Kanske det slits tillrätta om några mil?

Det enda vi inte lyckades ställa in var camber (tror jag det heter, den vinkeln som ställer hjulet närmare eller längre ifrån dämparen) för framhjulen så det ena står lite fel och det andra står bra. Vad jag lyckats läsa mig till så är den inte speciellt ställbar egentligen?

Tips och idéer på vad som kan gett mig mer vibrationer istället för mindre?
av timebandit
#330740
olindh skrev:Camber ska väl inte vara något problem att justera på framhjulen? Var gjorde du hjulinställningen?
Hur gör man detta? Det var jäkligt jobbigt att försöka göra deta genom att släppa på dem 3 muttrarna vid fjäderbenslagret under huven...
av *pettson*
#330744
Camber är inte justerbar på dessa. MEN det går att köpa en justerings sats som gör att det blir lite ledat mellan fjäderben och lagerhus. Det går till så att man köper satsen, borrar upp ena hålet för en exenterskruv och vips så går det att ställa ca 3grader.
Försök alltså att gå till din volvohandlare. Var inte förvånad om dom nekar till att satsen finns överhuvudtaget. Här i stan existerade den inte varesej bland mekar eller andra. Efter att själv gått in med volvos egna papper och kört upp under näsan så snokade man reda på den.
av timebandit
#330780
*pettson* skrev:Camber är inte justerbar på dessa. MEN det går att köpa en justerings sats som gör att det blir lite ledat mellan fjäderben och lagerhus. Det går till så att man köper satsen, borrar upp ena hålet för en exenterskruv och vips så går det att ställa ca 3grader.
Försök alltså att gå till din volvohandlare. Var inte förvånad om dom nekar till att satsen finns överhuvudtaget. Här i stan existerade den inte varesej bland mekar eller andra. Efter att själv gått in med volvos egna papper och kört upp under näsan så snokade man reda på den.
Du har inget artikelnummer och ca pris?
Gör det mycket på däcken/bilen om man kör med fel vinkel på just denna inställning?
av *pettson*
#330816
Det är omöjligt att svara på om det gör mycket på däckens kondition eftersom jag inte vet HUR mycket och bilens övriga variabler. Men visst påverkar det. Ska se om jag kan lyfta runt lite flyttlådor för att hitta en sån sats så du får numret. Hela mitt liv ligger nämligen i kartonger... Har just flyttat.
av timebandit
#330936
*pettson* skrev:Det är omöjligt att svara på om det gör mycket på däckens kondition eftersom jag inte vet HUR mycket och bilens övriga variabler. Men visst påverkar det. Ska se om jag kan lyfta runt lite flyttlådor för att hitta en sån sats så du får numret. Hela mitt liv ligger nämligen i kartonger... Har just flyttat.
Vore mycket tacksamt! Grattis till flytten får jag väl säga då... Skall själv flytta snart till lite större... =)
Skall skanna in mätprotokollet strax om du vill kika på det. Tycker det är konstigt att bilen vibrerar och ratten vibrerar 4-6ggr mer än innan hjulinställningen...

Här är protokollet:
Bild
Användarvisningsbild
av olindh
#330975
Mitt tips är att du åker till en riktig hjulinställare som vet vad han sysslar med. Camber är justerbart på dessa bilar och man justerar definitivt inte camber under motorhuven :lol:
av *pettson*
#331090
olindh skrev:Mitt tips är att du åker till en riktig hjulinställare som vet vad han sysslar med. Camber är justerbart på dessa bilar och man justerar definitivt inte camber under motorhuven :lol:
App app... Camber är INTE justerbart om du inte har just en sån sats på. Annars är det bara två lika stora bultar i hålen i fjäderbenen så du möjligen kan fixa nån tiondels grad..

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]