Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Bytte ju dämparna bak i fredags och idag såg jag en massa Volvobilar som verkar ha lite högre markgång än vad jag har trots att det är likadana bilar. Detta får mig att börja tänka på att fjädrarna kanske inte är så bra som jag tror. Bilen hänger ju inte och har inga större problem att lasta tungt. Att byta fjädrarna bak kanske vore bra när man ändå byter dämparna så att dem inte slits så fort.

Såg en beskrivning från Bilia att man skall lossa dämparen i nedre fästet osv men finns det inga snabbare å enklare sätt?
Har inte hittat några beskrivningar på forumen hur man byter fjädrarna så jag vänder mig till er. Däremot så har jag läst till mig att skruven/muttern som sitter under fjädern gärna går sönder. Hur åtgärdar man ett sådant fel på ett bra sätt? Är det bara å sätta dit en annan bult å mutter med samma storlek? Vad är det för storlek isåfall? Eller bör man köpa några reservdelar på Bilia för detta?

Så här funderar jag på om man kan byta fjädrarna bak om det går?:

Lyft upp bilen. Ta ett par fjäderspännare och trycka ihop fjädern och sedan lossa den undre bulten/muttern till fjädern och bara trä ut fjädern å byta?
Användarvisningsbild
av js1
Nej, inga fjäderspännare och skit. Lyft upp bilen ganska högt och palla upp den med en pallbock på vardera sida. Finns en förstärkning precis framför bakaxelinfästningen där du kan ställa den. Då hänger bakaxlen i stötdämparen. Lyft med garagedomkraften en aning under fjädern, lossa och drag ur stötdämparen från pinnbulten. Sen kan du sänka ner bärarmen tills fjädern går att ta ur. Ganska lätt. Problemet är att få loss bulten som håller fjädern i nederkanten, antagligen snurrar bara bulten runt.

Jag tog en stor mutter, borrade ur den och svetsade på insidan av muttern fast den på bultskallen. Sen var det bara att hålla med hylsa och lossa muttern på undersidan.
Jag köpte nya syrafasta bultar och muttrar. M10 eller M12, minns inte vilket.
Den muttern eller bulten som oftast går runt eller går sönder... Är det till fjäderfästet som den mutter sitter på? Volvo's artikelnummer förr var 3546435. Någon som kan bekräfta detta och ev. har pris på den? Isåfall kanske man borde köpa 2st nya så man bara kan kapa bort skiten om det strular.
Användarvisningsbild
av js1
Man kommer inte åt att såga eller kapa med vinkelslip. Muttern sitter försänkt på undersidan av bärarmen och du kommer inte åt inuti fjädern heller. Då får du kapa fjäder och hela skiten.

Jag bad en smed svetsa på muttrarna, tog 10 minuter. Tallriken som håller fjädern behöver du inte byta.
Köp nya syrafasta bultar på biltema.
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]