Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eikido
#872372
Jag får service reminder reset successful med vol-fcr men servicelampan lyser ändå. Vad kan det vara. V70 -98 och det går ej att resetta via instrument panelen
av c7098
#882967
VolvoErik skrev:Jag har en Volvo 850 R -97. Eftersom jag oftast fixat med service i egen regi har jag haft problem med att få servicelampan släckt. För det mesta har en snäll Volvoverkstad släckt lampan gratis men ibland har de knorrat lite.
För att bli oberonde köpte jag nyligen på Biltema en ny produkt som de kallar:
"Nollställningsverktyg servicelampa (15-1389)
För släckning av bilens servicelampor resp. airbagens kontrollampa på VOLVO & SAAB. 369,00 kr"
Lite dyr kanske men värt priset i långa loppet.

Den funkade för min bil.
I Nollställningsverktygets manual står det:
"Om nollställning av servicelampan på Volvo
S40, V40, 850 och 850 TDI med DIP-strömbrytaren
SW2 i läge ON misslyckas, försök
igen men nu med DIP-strömbrytaren SW3 i
läge ON."

Jag kan bekräfta att SW3 skall stå i läge ON och alla övriga i läge OFF för nollställning av servicelampan i Volvo 850 R -97.
VolvoErik
Jag provade precis med exakt detta verktyg, fungerade inte på en C70 -98.
av kbking
#907149
Det finns ett erkänt fel på 92-93 där du får diagnossvar att lampan är släckt (diagnosen blinkar snabbt) Men där instrumentet vägrar släcka servicelampan alternativt så tänds den direkt efter nån minut. Felet är ett processorfel. Åtgärd byte av kretskort eller instrument.
Jag har en VOLVO 855-512 SE 2,5 med Reg.datum: 19941209 och med Motorkod: B5252S. Jag har försökt släcka servicelampan ett antal gånger nu men trots att jag får en skur hypersnabba blinkningar som kvittens (och även att servicelampan därmed släcks) så tänds den igen när jag sätter i nyckeln nästa gång och vrider på tändningen. Är detta månne också ett processorfel, eller vad...

Finns något mer jag kan prova eller är det bara att avlägsna själva glödlampan som en och annan redan gjort enl. trådsvaren?

Uppdaterat: Jag tog helt sonika bort glödlampan. Service håller jag reda på själv och gör själv dessutom så lampan kan kvitta.
av Offer
#935055
läste att man ska göra så här på -99:

På 99 och nyare släckar man med knappen till trippmätaren.
Radioläge på, trippmätaren på T1
Håll in knappen och sätt på tändningen.
Håll kvar tills lampan blinkar.

har en v70 -99 sm servicelampan lyser på och vill gärna släcka den. men vad menas med detta: trippmätaren på T1 ? sen när lampan blinkar så ska man bara starta bilen och sen är den släckt?
av ztruck
#944830
Offer skrev:läste att man ska göra så här på -99:

På 99 och nyare släckar man med knappen till trippmätaren.
Radioläge på, trippmätaren på T1
Håll in knappen och sätt på tändningen.
Håll kvar tills lampan blinkar.

har en v70 -99 sm servicelampan lyser på och vill gärna släcka den. men vad menas med detta: trippmätaren på T1 ? sen när lampan blinkar så ska man bara starta bilen och sen är den släckt?
Denna förklaring använde jag o de funka på min -00a...
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? ... r=Mikey_ax
av bmwslangen
#1022396
Som redan nämnts på flera ställen så varierar tillvägagångssättet mellan modeller, år och motorstyrsystem. Så det som fungerar för en 85x/x70 behöver inte fungera för en annan 85x/x70.

Kan dock bekräfta att det går utmärkt att släcka servicelampan med följande kombination
VOL-FCR
855 -96
B5254S
Motronic 4.4
av bmwslangen
#1022407
hagfeldt skrev:Hej, abs/stc och motorlampan lyser på min V70-99 och tänkte höra om jag kan släcka och kolla dessa koder med elm327? =)
ELM327 är endast en elektrisk krets som kan kommunicera via ett OBD uttag. Dvs kretsen hanterar endast den elektriska signaleringen samt de standardiserade "meddelanden" (aka protokoll) som skickas mha den elektriska signaleringen.

Sen är det upp till ett datorprogram att skicka rätt meddelanden för att få önskad funktionalitet.

Dvs det är datorprogrammet som avgör vilken funktionalitet som du kan utföra (samt vad biltillverkaren valt att man ska kunna nå via standardiserade protokoll via OBD uttaget). ELM327 står endast för kommunikationen.



Som ett exempel så använder jag samma ELM327 kommunikationskrets för appen Torque som är ett enklare program som bara kan läsa standardiserade OBD felkoder och kan inte komma åt några andra styrboxar. Men jag använder även exakt samma ELM327 kommunikationskrets för att kunna nå vilken styrbox som helst på vilken BMW som helst och förutom att kunna kommunicera med olika styrboxar kan jag även styra och utföra tester på olika komponenter men även programmera om och ändra värden för olika inställningar. Allt hänger på programmet helt enkelt.



Vilket program använder du?
av Malibuss64
#1037623
S70 -98(står dock att den är tillvekad 97?)
Ska släcka service lampan funkar en sådan här kabel?
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-Cable-VW- ... SwpDdVA-BC
Läst o sökt o står bla här att den här kabeln är bäst om man bara har usb port?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Var laddar jag ner el får tag på vol-fcr?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]