Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjuren
#308524
Tjena.
Jag är väldigt intresserad av att följa upp detta. för jag jag har exakt samma tankar om min 855:a -96
så hoppas ni kommer fram till nåt bra.. :D
av markust89
#308535
Grammse skrev:visst går det.Jag har eftermonterat på japanarna då fabriken "missade" det.minns ej tiden men första gången tog det minste en dag få dit prylarna.men när bilen är ny så är allt ju lite enklare samt tillgång till en riktig monteringsanvisning oxå.
Fd jobbarkompisen flyttade över allt från en krockad bil till sin gammla utan AC och det gick ju :D
Jag har en del anvisningar från VIDA att tillgå nu också så det borde inte vara så jätte stort problem, de har ju dock inga instruktioner för ny installation vad jag kan se men man får åtminstone hjälpt med hur man ska göra om man byter ut delarna, vilket borde räcka =). Man får chansa lite också. Tiden är som sagt minsta problemet, eventuell mjukvara. problem med stabilitet i AC System från skrotten osv är större.

Sen att hitta AC Systemet kanske inte är det lättaste heller. Delarna har väl hyffsat med värde så de är väl kanske redan urplockade ur bilarna på självplock? (av personalen alltså, innan bilen läggs ut på självplock) lägger man dessutom till att många bilar saknar air condition, och ifall det har det ibland har ECC istället för MCC så får man inte så bra förutsättningar, kanske smartare att leta en "trasig" bil på blocket eller liknande? då får man iaf skruva i fred.
tjuren skrev:Tjena.
Jag är väldigt intresserad av att följa upp detta. för jag jag har exakt samma tankar om min 855:a -96
så hoppas ni kommer fram till nåt bra.. :D
Ja vi ligger nog hyffsat nära varandra bilmässigt så vi kanske kan hjälpas åt en del om vi får problem då. Vad jag vet så ska det inte skilja så där specielt mycket mellan v70 -97 och 855 -96.
av SubMarine
#308536
Vet att jag har läst en tråd på något svenskt forum där någon installerade ECC i sin 850 som saknade AC. Kommer dock inte ihåg var jag läste det, men tror det var på något av 850-forumen.
av *pettson*
#308539
Grammse skrev:visst går det.Jag har eftermonterat på japanarna då fabriken "missade" det.minns ej tiden men första gången tog det minste en dag få dit prylarna.men när bilen är ny så är allt ju lite enklare samt tillgång till en riktig monteringsanvisning oxå.
Fd jobbarkompisen flyttade över allt från en krockad bil till sin gammla utan AC och det gick ju :D
Toyota hade eftermarknadskit som passade perfekt om en kund ville ha AC monterade ett antal, fanns även firmor som eftermonterade i olika andra fordon med eftermarknadskit. Men jag har aldrig försökt att montera en komplett klimatanläggning i en redan ihopbyggd bil. Inte för att det är särskilt konstigt utan för att det kräver en hel del jobb och det kräver framförallt att man har donatorbilen tillgänglig hela tiden då det skiljer en del kablage och annat.
av markust89
#308543
Är du säker på att kablaget verkligen skiljer sej mellan MCC och STD? Jag får inte fram någon information om att det är något skiljer sej förutom en av och på knapp för AC.. Det kan ju förstås vara mycket som skiljer internt ändå men rent spontant känns det som att det inte är så mycket. Åtminstone en del verkar dessutom redan fördraget, tex magnetkoppligen till kompressorn.
Användarvisningsbild
av Nexus
#308545
*pettson* skrev:
Toyota hade eftermarknadskit som passade perfekt om en kund ville ha AC monterade ett antal, fanns även firmor som eftermonterade i olika andra fordon med eftermarknadskit. Men jag har aldrig försökt att montera en komplett klimatanläggning i en redan ihopbyggd bil. Inte för att det är särskilt konstigt utan för att det kräver en hel del jobb och det kräver framförallt att man har donatorbilen tillgänglig hela tiden då det skiljer en del kablage och annat.
Det var toyota orginal kitt som kom från fabriken.Det missades på en rad av bilar så de fick ta fram monteringsanvisning sen fick vi bygga om bilarna till AC men ingen jätte operation då det mesta redan var fördraget som kablar,hål i torpedvägg mm.
På tidiga bilar minns jag det fanns eftermonterade AC ,juste ett sådant som kompisen flyttade över frå en donatorbil,det roliga var att det fanns 2 lägen på ac-n, ekonomi samt full styrka.
av markust89
#308847
Upptadering,

Kablage magnetkoppling finns, likaså kablage tryckgivare.
Jag har jämfört artikelnummer på reservdelar till värmepaketet till MCC respektive STD, Det enda som skiljer sej mellan de två är "Kåpa övre" och ledningsmattan sen är det lite små delar som fattas också förstås, lite tätningar osv. Får jag inte tag på hela värmepaketet är det en fördel att få med dom där delarna iaf. Har man otur kanske dom nya reservdelarna är omgjorda för att passa båda versionerna också?, dvs värmepaketet i bilen kanske inte har samma format som reservdelarna?

Jag har också lagt ner några timmar på att konstruera en styrenhet för AC. Den är i princip klar nu och den ser inte ut att bli dyr heller så det är inget krav att byta kabelmatta, sen finns det fördelar med att använda saker som gjorda av proffs så jag satsar på att få den integrerad som om det vore fabriksmonterat.

Delarna ser ut att vara så utsprida att jag misstänker att köpa en skrotad bil eller ha tur på självplock är det enda rimliga. Skulle någon annan plocka ut alla dessa delar så skulle det bli en saftig räkning för arbetskostnaden. Men men, jag har skickat mail till några ställen om offerter iaf. Så kan jag åtminstone få lite riktlinjer.

PS.. nu när jag tänker på det. Skillnaden på Övre kåpan är kanske rimligtsvis att den har hål för slangarna till förångaren?, ifall det bara är det så borde det inte vara några problem att ta upp hålen själva och eventuellt bygga några fästen för förångaren om det skulle saknas. Isf skulle det bara vara ledningsmatta som fattas. Kanske man kan köpa det som en vanligt reservdel då. Så kommer man undan med att bara köpa delarna som strikt tillhör AC:en. Det krävs åtminstone en undersökning. Rimligtsvis så är väl kabelmattan någon som bara är att byta ut/flytta över kablarna som fattas? Den har väl bara några kablar till för STD kontroll enheten?
Ska kontrollera el schemat senare.
av markust89
#315543
Nu tror jag att jag behöver lite hjälp. Jag har fått tag på en donator bil, en röd volvo -99. Jag tänkte plocka ihop hela värmepaketet därifrån (hela den där vita grejen, det kanske är mer än bara värmepaketet?). Jag har tagit bort det mesta inne i kupen, ratten, all inredning. Lossat alla skruvar jag kan hitta som håller fast det vita paketet. Men, jag får inte loss anslutningarna till AC. Då går förstås inte heller det vita paketet ta loss, jag har lossat skruver som håller fast plåten som man ser från motorummet, men hur får jag loss anslutningarna?

Jag har inte tittat riktigt på anslutningar till värmeväxlaren men jag antar att det är mycket enklare.

Någon som kan tipsa om vilka kablage som är intressant? Jag har tagit den del som sitter fast i den vita grejen. Men det kanske är mer som är intressant? Bilarna står inte på samma ställe så jag kommer inte ha någon chans att titta på bilen som ska konverteras förän jag är klar med donatorbilen så det försvårare det lite, allt som behövs måste med loss innan jag börjar med att installera sakerna. Så jag får hoppas allt kommer med.

När jag skruvat loss allt ska jag tryckfylla den del av röret som där tryckvakterna och givarna sitter och testa den nya AC panelen och se ifall styrströmmen till reläet som går till magnetkopplingen kommer dit.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!