Sida 1 av 1

S70 -99 byte av tändstift

Postat: mån 18 maj 2009, 08:49
av murre83
Var under huven sitter tändstiftena och hur svårt är det att byta dem själv???

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: mån 18 maj 2009, 12:01
av patrix
Kolla här http://volvospeed.com/Repair/denso.php

Svårt? Tja, tändstiften ska momentdras egentligen. Jag har själv inte brytt mig om det. Jag drar "rejält". Det viktiga är att aluminiumpackningen som sitter på tändstiftet tätar ordentligt. Lägg gärna lite kisel- eller kopparfett på tändstiftets gängor så slipper du problem när du ska lossa stiften.

Jag har slutat köpa volvos orginal trielektrodstift, eftersom det har förekommit att mittpinnen ramlat ner i motorn. Säkert extremt ovanligt, men på vanliga stift så kan det ju inte hända.

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: mån 18 maj 2009, 12:02
av VolvoBoost
De sitter under plastkåpan som det står volvo på, mitt uppe på motorn
Inte alls svårt :D

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: mån 18 maj 2009, 12:57
av Tomas88
Och lägg INTE på kopparfett.
Använd aluminiumpasta om du ska smörja.

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: tis 19 maj 2009, 00:17
av patrix
Varför anser du att kopparpasta är olämpligt? Bara nyfiken...

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: tis 19 maj 2009, 00:36
av zingo
Aluminium blandat med koppar där man tillför syre och fukt kommer att ge galvanisk korrosion, detta händer dock med de flesta blandningar av material, även "rostfritt" får defekter om man förorenar det med andra material.
Sen om kopparpasta är sämre än ingen pasta alls skall jag inte svara på då jag aldrig provat själv! Men visst tycker jag det låter bättre med aluminiumpasta (visste inte ens att det fanns ) :lol:

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: tis 19 maj 2009, 01:27
av patrix
Ja, jag har hört det där tidigare att kopparpasta på tändstift inte är bra med aluminiumtopp. Och visst, koppar "vinner" över aluminium vid korrosion, men då måste det dels finnas elektrolyt och dels en viss mängd koppar som aluminiumjonerna kan vandra över till. Och jag tror inte dom förutsättningarna finns i en motortopp med lite kopparpasta i gängorna. I alla fall inte om bilen används någorlunda regelbundet. Däremot kan det nog vara lurigt att kleta in bromsdetaljer med kopparpasta, med tanke på vägsalt o fukt.
Men aluminiumpasta är ju också bra. Kiselfett som jag föreslog är definitivt overkill kom jag på. Det är rätt dyrt eftersom det inte är ledande. Jag använder det bara för jag har en stor burk liggande.

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: tis 19 maj 2009, 12:21
av *pettson*
kortfattade grundregler..

stål eller järn= kopparfett alt alufett..
alu= alufett
koppar= kopparfett eller alufett..

Allt beroende på att aluminiumen är längst ned i skalan på korrosionsbeständigthet.

Men det finns ypperliga medel som är bättre än ovanstående, t.ex mos2 blandad med keramik. En smet som tål värme och smörjer. Inget att blanda själv alltså utan är en produkt avsedd för t.ex bromsar.
Sen är det viktigt att lägga på LITE.. man målar inte stiften eller skruvar eller liknande med produkten. Att jag säger så är för att många gör så. Många tror att ju mera ju bättre. I viss mån KAN det vara lämpligt men inte som gängsmörjmedel iallafall. :wink:

Re: S70 -99 byte av tändstift

Postat: tis 19 maj 2009, 12:49
av Bengan75
En droppe olja av valfri variant är underskattat!