Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#273203
Byte stiften i min 855:a, 96:a (B5252) , för ett par veckor sen. Har alltid kört original men vågade inte den här gången efter larmrapporter om lossnande mittelektroder så jag köpte Biltemas dyraste variant F1+3. Kollade elektrodavstånden (0,9mm)för säkerhets skull innan jag satte i dom. Efter bytet har den börjat misstända lite, inte ofta men det känns på tomgång att den missar en och annan gång ibland. Har satt tillbaks dom gamla ikväll men inte provkört för att se om det är stiften.

Det jag upptäckte när jag tog ur Biltemastiften var att det ena stiftet nu bara hade 0,5mm avstånd!!!???
Hur f#%&n kan det komma sig? Jag har INTE tappat det i golvet. Kan det ha böjt sig av värmen pga spänningar i godset?
Kan det ha orsakat misständningarna? Ska bli spännande och köra till jobb imorgonbitti och se hur den går på dom gamla stiften.
Användarvisningsbild
av CarMan
#273209
jag har bytt 100-tls volvo stift, o inte ett anda av mina eller mina kolegors stift har tappat några elektroder, så du kan lugnt köpa orginal
Användarvisningsbild
av js1
#273222
Nej, det lutar väl åt att det slutar med det, original alltså. Men faktum kvarstår ju trots allt att det har förekommit mer än en gång.
av JockeGbg
#273268
Vad beträffar Biltemastift har jag ingen åsikt men jag har faktiskt råkat ut för att mittelektroden lossat på ett originalstift. Bilen började gå på 4 cylindrar och lät som skit. Lossade stiften och såg då att ett av dem saknade mittelektrod. Startade med nya stift och motorn lät fortfarande väldigt illa, men så plötsligt gick den normalt igen. Kanske hade elektroden satt sig i en ventil och till slut åkt ut med avgaserna? Nu sitter den väl i katalysatorn. Har inte rivit av toppen men det verkar ju inte blivit några större skador för bilen har gått klockrent 300 mil sedan dess. Jag hade nog tur i oturen!

Men en sak är i alla fall säker - aldrig mer Volvo originalstift!
Användarvisningsbild
av js1
#273276
Har detta hänt på senare tid? Man skulle ju kunna tänka sig det varit en batch dåliga stift som är tillbakadragna men dom verkar ju isåfall fortfarande ute i butik.
Vad köpte du istället?

Ps. Min bil gick som en klocka igen med de gamla stiften, inga tändmissar längre. Ska åka tillbaks till Biltema och reklamera stiftet och se om den går bättre med 5 "friska" biltemastift.
av *pettson*
#273294
js1 skrev:Har detta hänt på senare tid? Man skulle ju kunna tänka sig det varit en batch dåliga stift som är tillbakadragna men dom verkar ju isåfall fortfarande ute i butik.
Vad köpte du istället?

Ps. Min bil gick som en klocka igen med de gamla stiften, inga tändmissar längre. Ska åka tillbaks till Biltema och reklamera stiftet och se om den går bättre med 5 "friska" biltemastift.
Bara minns att ALLTID när du köper stift är det DU som ska kontrollera elektrodmåttet. Oavsett om det står angivet på kartongen.
I övrigt är eqyeem ett orginalstift till volvos äldre modeller. Undvik flerelektrodstiften vad gäller alla sorter eftersom din motor faktiskt inte är konstruerad för dessa. Flera elektroder KAN påverka bränsleförbrukningen negativt. (om vi använder vanlig förbränningsteori som referens.)
Användarvisningsbild
av js1
#273299
*pettson* skrev: Bara minns att ALLTID när du köper stift är det DU som ska kontrollera elektrodmåttet. Oavsett om det står angivet på kartongen.
I övrigt är eqyeem ett orginalstift till volvos äldre modeller. Undvik flerelektrodstiften vad gäller alla sorter eftersom din motor faktiskt inte är konstruerad för dessa. Flera elektroder KAN påverka bränsleförbrukningen negativt. (om vi använder vanlig förbränningsteori som referens.)
Du läste väl i mitt första inlägg att jag faktiskt gjorde det innan jag monterade dom ;)

Originalstiften är ju flerelektrodstift, menar du att dom inte är "optimala"?

Vilka stift skulle du rekommendera?
av *pettson*
#273338
Jodå jag läste det :wink:
Det är ju så faktiskt att ditt motorstyrdon är optimerat för en tändstiftstyp. Inte för att det händer nånting direkt som är alarmerande men om vi tittar krasst på förbränningsteorin jämfört med vad man lovar om stift som säljs så blir det en krock. Observera att detta är teori, inget bekräftat på en lambdamotor.
Vi ser att bilen har en lambdasond, dess uppgift är att upprätthålla syrehalten så vi får lambda 1. För att få lambda 1 måste vi ha restsyre men även restavgaser som vi kan lagra i katalysatorn så att dom har varandra att reagera med. Ändrar vi halterna går tempen i katalysatorn upp och vi börjar tillverka en betydligt farligare produkt än våra vanliga restavgaser (NOx) Om vi nu kikar på den uträknade förbränningen i bilen så har vi ett visst HC värde kvar efter vår motor, även en viss syrehalt. Dels bestäms det av motorns effektivitet och dels av vår önskan.
förutsatt att flerklostift är effektivare på jobbet så får vi alltså klenare restavgaser kvar. Vi får även mindre restsyre vid en mera komplettare förbränning. Styrdonets alternativ då för att återigen kompensera är att feta på bränslet så vi får våra önskade halter igen.
Och.. fetar vi på mera än annars går det åt mera bensin. Frågan är om det uppvägs av motorn nya effektivitet? Är den effektivare än den blev törstigare?.. :wink:
Användarvisningsbild
av js1
#274546
Nu har jag kört ett par dagar med Biltema F1+3 där SAMTLIGA stift har rätt avstånd, misständningarna är borta och motorn går bra igen. Tänk vad några sketna tiondels millimetrar kan göra :lol:
av *pettson*
#274553
js1 skrev:Nu har jag kört ett par dagar med Biltema F1+3 där SAMTLIGA stift har rätt avstånd, misständningarna är borta och motorn går bra igen. Tänk vad några sketna tiondels millimetrar kan göra :lol:
Fundera på hur många som ens bryr sej om att kontrollera o justera innan dom slänger saker i skräptunnan och förbannar ett märke eller saluställe istället.
Avståndet är kritiskt eftersom det faktiskt är med och bestämmer tändtidpunkten på bilen. Förr var det nåt man pratade om ganska ofta, idag är det tabu, idag är det endast trimmare som felsöker sina turbobilar på samma sätt. På en turbobil som börjar hacka vid högre laddtryck så knackar man ihop stiften lite grand för att ge gnistan en bättre chans att slå över. Fungerar det och avståndet var korrekt innan så ska alltså bilen förses med kraftigare tändspole för att lösa problemet. (inte i ditt fall nu då).

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]