Racesam skrev:Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
Ja visst är teknikens under fantastisk.
Det finns olika ABS-system det finns de som ligger som ett tillägg utanpå ett helt vanlig bromssystem. och de som är helt integrerat. Det ser bilbrovningen olika allvarligt på.
De som har det helintegrerat kan vara rent livsfarliga om systemet börjar krångla, men de med ett vanligt system i botten har vanliga bromsar som om bilen vore tillverkad utan ABS. Så var det tex på Saab 9000. då kunde man välja ABS som tillbehör, det är byggt som tillägg, så att säga. allt annat är som om det vore en bil utan ABS. Min 9000 gick igenom bilprovningen fast lampan för ABS lyste, bromsarna tog korrekt för övrigt, samma årsmodell kunde vara utan ABS. Svårt för dem på BP att veta om man tex plockade loss lampan. Nu var det väll 10 år sedan med den bilen men i alla fall.
Nu har jag småroliga problem med min 850, och det är inte speciellt roligt oavsett som min 9000 eller nu när skiten krånglar, på det här viset. Det är enklare om lampan tänds och förblir tänd. På 9000 var det så med SRS systemet för krockkudde och bältessträckare. Men om den lampan lyste så blev det 2:a, vilket är värst egentligen?
Samma bil kunde förekomma även den utan SRS-system och utan SRS i funktion så förblev bilen lika säker som en utan SRS-system. Men den lampan kunde man inte släcka utan dator i kopplad. Logiken är underlig måste jag säga.
Självdiagnostiken kan ju som sagt släcka lampan vid start, och sedan när man trycker på pedalen kan det vara helt ur funktion, precis som Samuel skrev. Så man vill ju helst att allt ska fungera korrekt.