Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#536576
Racesam skrev:Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
En kula i huvudet ? :-O)

p.s. Jag vill ha helst en bil vars alla lampor fungerar.
#536629
Racesam skrev:Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
Ja visst är teknikens under fantastisk.

Det finns olika ABS-system det finns de som ligger som ett tillägg utanpå ett helt vanlig bromssystem. och de som är helt integrerat. Det ser bilbrovningen olika allvarligt på.
De som har det helintegrerat kan vara rent livsfarliga om systemet börjar krångla, men de med ett vanligt system i botten har vanliga bromsar som om bilen vore tillverkad utan ABS. Så var det tex på Saab 9000. då kunde man välja ABS som tillbehör, det är byggt som tillägg, så att säga. allt annat är som om det vore en bil utan ABS. Min 9000 gick igenom bilprovningen fast lampan för ABS lyste, bromsarna tog korrekt för övrigt, samma årsmodell kunde vara utan ABS. Svårt för dem på BP att veta om man tex plockade loss lampan. Nu var det väll 10 år sedan med den bilen men i alla fall.

Nu har jag småroliga problem med min 850, och det är inte speciellt roligt oavsett som min 9000 eller nu när skiten krånglar, på det här viset. Det är enklare om lampan tänds och förblir tänd. På 9000 var det så med SRS systemet för krockkudde och bältessträckare. Men om den lampan lyste så blev det 2:a, vilket är värst egentligen?
Samma bil kunde förekomma även den utan SRS-system och utan SRS i funktion så förblev bilen lika säker som en utan SRS-system. Men den lampan kunde man inte släcka utan dator i kopplad. Logiken är underlig måste jag säga.

Självdiagnostiken kan ju som sagt släcka lampan vid start, och sedan när man trycker på pedalen kan det vara helt ur funktion, precis som Samuel skrev. Så man vill ju helst att allt ska fungera korrekt.
#536641
Nu tycker jag du är lite och virrar virgata. Ett ABS system består av en pumpmodulator och en packe ventiler som lättar på bromstrycket till de hjul som börjar sladda. Visst kan det finnas ABS system som även hjälper till så att det blir extra bromskraft vid kraftig inbromsning, dvs man låter pumpmodulatorn hjälpa till.

Men det finns nog inget ABS system som är anordnat så att bromsarna inte fungerar utan den, det hade inte varit acceptabelt med sådana bilar på våra vägar. Stänger man ner ABS systemet så skall bromsarna fortfarande fungera normalt, dvs ge fullt godkänd bromskraft när man bromsar.
av *pettson*
#536753
g00ey skrev:Nu tycker jag du är lite och virrar virgata. Ett ABS system består av en pumpmodulator och en packe ventiler som lättar på bromstrycket till de hjul som börjar sladda. Visst kan det finnas ABS system som även hjälper till så att det blir extra bromskraft vid kraftig inbromsning, dvs man låter pumpmodulatorn hjälpa till.

Men det finns nog inget ABS system som är anordnat så att bromsarna inte fungerar utan den, det hade inte varit acceptabelt med sådana bilar på våra vägar. Stänger man ner ABS systemet så skall bromsarna fortfarande fungera normalt, dvs ge fullt godkänd bromskraft när man bromsar.
Nej han är inte ute och cyklar. Det finns ABS system där man inte har nån vacumförstärkning, man använder pumpmotorn till att ge normal servoverkan på bromsen. Ett exempel är mercedes w211 serien, audi hade det på tidigare modeller också, även saab.Just mercedes har en tryckklocka som lagrar trycket som pumpen bygger upp, när trycket faller så startar abs pumpen, det sker antingen när du stiger in i bilen, alltså redan när du drar i dörrhandtaget (om trycket fallit för att bilen inte varit i bruk) eller vart 4:e bromstag med pedalen. När den slutar fungera, som när felkods sätts på systemet (det räcker att göra så pumpmotorn får starta 5ggr i rad utan uppehåll så stannar motorn och felkod sätts och bilen blir servolös) så är det mindre skojjigt att bromsa, bilen blir servolös och du får stå på pedalen för att försöka få hejd på dom 1800 kilona, du får då endast en text i instrumentet som säger att det råder begränsad bromsförmåga. Bilen ger absolut inte godkänd bromsförmåga utan pumpen. Ännu märkligare är att man valt en typ av pump som absolut INTE är till för denna typen av arbete.

Däremot förstår jag inte det som sägs om SRS systemet. SRS systemet är inte felkodspliktigt och har aldrig varit. Det systemet är ett påbyggt system som också behandlas som ett sådant. Tänd SRS lampa ger inga anmärkningar. Inte ens om man skjutit bagen och sedan bara rullat ihop den så den inte är ivägen och besiktigar så ger den poäng. Har besiktigat många bilar i min dag som återbyggts ifrån krockade. Namnet SRS (supplementary restraint system) berättar just att det är ett kompletterande system.
#560239
borstarmicke skrev:Trasig abs-givare/kuggkrans vid resp hjul, kabelbrott till desamma, trasiga lödningar lr komponenter i abs-styrenheten är möjliga felkällor.
Om tändnings låset glappar lite grand kan abs-lampan tändas, avhjälps med en ny bottenkontakt på tändningslåset, detta ger ingen felkod.
Testa att lirka lite med nyckeln o se om lampan släcks.
Även trasiga säkringar på abs-systemet tänder lampan.

Har en volvo v70 98, mätte felkoder på absen, fick vänster bak, bytte ut abs givarna, och tog en provtur, (5 km) det visade sig att trots byte och felkoder som visade på abs givare vänster bak, så var det glapp i tännings nyckeln.
Vrider man tillbaka lite, så släcks ABS/TRACS och allt fungerar vid inbromsningar.
så nu verkar det som om det blir till att byta bottenkontakten, du föreslår :D
av *pettson*
#659993
Idag är både SRS och ABS systemen kontrollpunkter på bilprovningen.
För den sakens skull och din egen samt andras säkerhet är det bättre att du ägnar tiden åt att hitta problemet med ditt system och åtgärdar det på riktigt.
Hur det än är så har aldrig systemet skickats med bilen vid produktionen för att jävlas med köparen. Det fyller en funktion. En mycket bra sådan.'
Systemet innehåller egentligen inget som är riktigt dyrt eller svårt att laga, bara viljan finns. Mätning av systemet finns info om i databasen här.

Boxen går mestadels att löda från 96, om inte så finns det på lokal skrot från ett par hundralappar upp 5-600 beroende på modell och ens egen motivation, kan man inte löda så kan andra det. Det finns gott om dokumentation om saken, pratar vi udda kablage som bråkar så finns det enormt mycket på skroten för kaffepengar.
Givare kostar småpotatis på t.ex biltema om nåt sånt gett upp.
Läsringar säljs på biltema nuförtiden till det enorma priset av runt 70 spänn stycket istället för mekonomens över 300 spänn stycket.
Det finns inga ursäkter att tjuvkoppla systemet egentligen.
#659999
Ang. lödningen av boxen.
Det är väl egentligen ingenting som ska "lödas", utan det är väl bara några punkter som behövs värmas upp igen och ev. tillsätta lite nytt tenn.

Det skulle istortsett vem som helst kunna klara av med lite beslutsamhet.
Totalkostnad för det skulle vara ca 50kr (40kr lödkolv 10kr lödtenn), och någon timmes jobb.

Tycker jag låter som en bra deal jämnfört med att råka ut för en olycka pga. att ABS'en inte funkade 8)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]