- ons 24 feb 2016, 21:17
#1051854
Lamporna slocknade efter samma procedur som sist att jag tog bort minuskabeln och kom upp i 30.. Sen tändes dom inte igen på ett tag. Något som jag oxå märkte var att innan när abs eller antisladd slog in så kom det som något skrapande konstigt ljud från högersida, även detta ljudet är nu borta! :)
Råder nog inga tvivel om att ABS givaren på vänstersida var kass iaf ;)
https://goo.gl/photos/Ysscw4uQ8WRj38fC6
EDIT:
Så nu hoppas jag inte att det även denna gången visar sig vara falsk glädje..
DayDreamer skrev:Sådärja! Då har jag bytt ut ABS givaren och även gjort en liten temporärlösning med skarvningen av kabeln tills det inte är så förbenat kallt när man står och pillar med små saker så man kan löda kablarna och göra det bättre.. :)zappe skrev:Om bara en ena kabeln är skavd så har det nog inte så stor betydelse om den har varit skavd länge så kan smuts ha letat sig ner och försämrar kontaktförmågan. Det går nog att byta kontakten men du behöver ett special verktyg för att få ut stiften ur kontakten skulle tro att det kostar mer att laga kontakten för dig mot vad en ny givare kostar.DayDreamer skrev:Har nu varit ute och kollat samt mätt bägge ABS-givarna fram. Den kontakten som är skavd som du visade på bilden går ner till givaren vid hjulet. I den kontakten är det du ska mäta (hankontakten) mät även samma kontakt på vänster sidan du måste bort med huvudsäkringsdosan för att komma åt den. Även den är det samma det är hankontakten som du ska mäta på.Ska gå ut och mäta nu...
Jag fick dessa värden på givarna när jag mätte.
HF: 840 ohm
VF: 845 ohm
Men troligen så lär väl högerfram (den skavda) ge fel värden eftersom den är skavd? Eller tänker jag fel?
Hoppas att volvo kanske har så man bara kan byta kontakten och inte behöver byta hela absgivaren? Eller är det ett svårt projekt?
Jag blev osäker nu men det kanske går att byta enbart kabeln kommer inte ihåg ifall den är delbar nere vid ABS-givaren men hör med Volvo dom borde veta. Det är busenkelt att byta givaren den sitter bara med en skruv se till att du får rent skruv skallen ordentligt innan du börjar att skruva samt knacka in hylsan med torx eller vad det nu är i skruvskallen och ha gärna på rostlösnings medel så att det få stå och verka en stund.
Lamporna slocknade efter samma procedur som sist att jag tog bort minuskabeln och kom upp i 30.. Sen tändes dom inte igen på ett tag. Något som jag oxå märkte var att innan när abs eller antisladd slog in så kom det som något skrapande konstigt ljud från högersida, även detta ljudet är nu borta! :)
Råder nog inga tvivel om att ABS givaren på vänstersida var kass iaf ;)
https://goo.gl/photos/Ysscw4uQ8WRj38fC6
EDIT:
Så nu hoppas jag inte att det även denna gången visar sig vara falsk glädje..