Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#282170
mccalle skrev: - Med ABS-box, menar ni då den boxen i motorrummet där jag mätte upp 1000 Ohm (alltså boxen med det svarta plastlocket som man fäller upp, se tidigare bilder) ? Lödningarna...i kontakten eller?
det är den han menar
mccalle skrev: - Så bara för att det blev "avbrott" när jag mätte resistansen på höger bak så måste den givaren inte vara sönder? Känns ju trist att lägga 1000 spänn och massa jobb om den inte är trasig. Ska ta och mäta direkt över givaren istället. Om den fungerar som det ska så e det väl kabelbrott eller nåt annat "fel" på vägen.
Jag tror inte han hade läst att du mätt upp sensorn utan trodde du läst felkoder
mccalle skrev: -Om man byter givare Höger Bak (den som troligen är trasig), släcks kontrollampan på instrumentpanelen automatiskt då? Har besiktning om men månad och om ABS-lampan lyser så får man underkänt.
Skulle gärna vilja kunna läsa felkoder (och även släcka kontrollampor), men har lusläst de flesta inläggen på forumet och det verkar inte som ngn kan rekommendera en felkodsläsare som fungerar till 850- 96 (får gärna fungera till andra bilar oxå såklart:))
Min lampa på min 95:a slocknade snällt iallafall

du har två luckor i golvet i bagaget ?
ABS kontakten sitter under / framför den främre.
för att komma åt skruvarna som håller luckan måste du lossa sidorna på golvet - plattorna jämte luckorna.
i framkant finns ett hål i golvet som sladdarna går igenom - precis under hålet sitter bensintanken :-(
för att enkelt få kablarna genom hålet och förbi tanken så bör man lossa tanken och hissa ner lite
( jag gjorde inte det utan lyckades dra upp den nya kabeln m h a ett snöre)

sedan sitter sensorerna fast med en skruv i varje nav. jag ANTAR att det skulle kunna gå att dra ut sensorerna inåt
- men det är helt orealistiskt
- man måste lossa hjulet, hänga av bromsoket , justera in handbromsbackarna , ta loss bromsskivan , plocka ner handbromsbackarna, sedan kan man knacka ut sensorn.
sedan kan man rensa ur hålet för sensorn och montera den nya.
ett tips kan vara att dra upp kablarna innan man skruvar fast sensorerna - det är retligt att ha trasslat in dom i en fjäder eller något ;-)

/emwtur
#282805
Tack för infon.

Menar du verkligen att man måste plocka bort skivbromsskivan, ok, handbromsbackar m.m. för att kunna byta sensorn?
Lär ju ta mig 2 dar som inte är så van,suck.

Får ta och kolla på det där nästa helg så bilen kan stå några dagar.
De ca 1000 Ohm som det ska vara i reistans, kan man mäta det direkt över sensorn så man får ett kvitto på att det verkligen är just sensorn som är trasig? Tips på var man kan köpa en ny sensor? Biltema verkade inte ha någon tyckte jag när jag läste katalogen.
/ Calle
#282850
Tja sensorn sitter monterad "in" i navet.
Jag skulle säga att du INTE kommer att kunna dra ut den , utan måste knacka ut den från andra sidan,
Då måste handbromstrumman av , för att få av den ...... osv.

Du SKALL mäta upp sensorerna innan du ger dig på att byta dom - det sitter en gul kontakt med fyra stift under främre luckan i bagagerumsgolvet - precis bakom det högra baksätes-ryggstödet. där kan du mäta upp sensorerna

Eftersom kablagen till sensorerna sitter ihop så måste du byta BÅDA sidorna.
Du kan ju öva genom att lossa oken och trummorna på båda sidorna så du vet att det inte kommer att bli något problem, passa på att smörja upp justeringen för handbromsen etc.
Du kommer att finna att den värsta delen av arbetet - förutsatt att du har bra verktyg - är att få upp kablarna runt tanken.

Jag köpte mina sensorer på AD-center.

/emwtur
#308808
Hey guys! Sökte lite på ABS lampa o detta kom fram. Jag är kanske inte så långt gången, men bättre att vara på den säkra sidan. Min lampa tänds en gång ibland.. hänt 2ggr nu. Tracs m då jag har en V70 98. Är det ett tecken på att något håller på att lägga av eller är det sånt man får räkna med ibland? Den verkar inte slockna förns man stänger av bilen o startar igen. Läste i instruktionsboken att det kan hända vid överhättning. Men detta är inte fallet då jag inte körde så hårt vid tillfället och ingen broms verkar ligga på. Har dock varit på oken och målat dem.. men tror inte det borde ha något med saken att göra väl? Skall ta o känna lite på den där ABS kontakten så den sitter ordentligt. Dåliga lödningar läser jag om med.. är det massa jobb att komma åt att göra om det? Löda kan jag men har inte haft upp ABS'en ännu.

Mvh / Fredrik
#384031
Jag vill väcka lite liv i en gammal tråd med ett par frågor!
Vi uppmätning av ABS-sensorerna, hur går det till?
VADIS säger:

"Anslut voltmeter (AC).
Rotera på hjul.
En växelspänning genereras, vilken ökar med hjulets hastighet."


Resultat: "Min 150 mV AC vid hjulhastighet 1 r/s"

Är det så ni har gjort? Eller har ni gjort på något annat sätt?
(Jag har en C70 T5 -98)

Tack! Mvh John P
#384039
Eller mät resistansen i givarna. Det vanligaste felet är avbrott, och det är enklare att slippa lyfta och snurra. Men resistansen kan ju vara ok även om tandhjulet är bortrostat eller har för stort avstånd till givaren. Då säger en AC-mätning lite mer.
#384081
Sparkz skrev:Eller mät resistansen i givarna. Det vanligaste felet är avbrott, och det är enklare att slippa lyfta och snurra. Men resistansen kan ju vara ok även om tandhjulet är bortrostat eller har för stort avstånd till givaren. Då säger en AC-mätning lite mer.
Jag var precis i garaget och mätte resistansen i givarna. VB / HB: 1033 / 1031 och VF / HF 1022 / 1030. Inget fel där. Får pröva en AC- mätning imorn...
#415180
Jag mätte mina vid enheten i motorutrymmet. Alla utom HB har legat över 1000 ohm. HB visar avbrott.
Ske ge mig på "luckan" i kofferten.

Edit. Avbrott i bakre höger givare. Klippte tom kabel vid hjulet för att mäta. Ca 30cm från givaren. Hoppades på avbrott i kabeln. :(

Nu är det bara att komma på hur man sänker ner bensintanken... Tips?
#415234
jag fixade mina utan att ta ner tanken ,
tog bort plasten på kontakten ,
knöt ett grovt snöre i gamla kabeln i bagaget
drog ner kabel och snöre under bilen
tog bort plasten från nya sensorn
knöt och tejpade fast nya kabeln i snöret
drog och puttade försiktigt upp kablaget i bagaget igen !

Men kan man sänka tanken 5 cm så är det betydligt lättare antar jag !

/emwtur
#415346
emwtur skrev:jag fixade mina utan att ta ner tanken ,
tog bort plasten på kontakten ,
knöt ett grovt snöre i gamla kabeln i bagaget
drog ner kabel och snöre under bilen
tog bort plasten från nya sensorn
knöt och tejpade fast nya kabeln i snöret
drog och puttade försiktigt upp kablaget i bagaget igen !

Men kan man sänka tanken 5 cm så är det betydligt lättare antar jag !

/emwtur
Tackar för tipset. Imorgon testar jag! ABS Sensorn införhandlat till ett super pris på Biltema i Helsingborg. 2 sensorer med kabel för under 400 kr! Mekonomen ville ha nästan 1200!
Imorgon det stora testet!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]