Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#281849
Intressant läsning. :)
Misstänker att all denna felsökning + åtgärder även gäller för en V70 2,5 -97 där både ABS och Tracs varningslamporna lyser??? :?:
#281869
Pelle-Bäck skrev:Intressant läsning. :)
Misstänker att all denna felsökning + åtgärder även gäller för en V70 2,5 -97 där både ABS och Tracs varningslamporna lyser??? :?:

Jepp, kör hårt! :lol:
#281874
:D Låter bra det. Ska bara ta mig ner under huvudsäkringslådan som på V70 placerats ovanför Abs enhetens kabelhärva. Sedan blir det mätning för min del också. 8)
#281888
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle
Givarna bak har ett gult kontaktstycke bakom baksätets ryggstöd på höger sida. Ta bort golvluckan och locken på sidorna i bagageutrymmet, lossa fyra skruv så får du loss den främre delen av golvet. Kablarna kommer upp i locket över tankarmaturen. Kontakten är märkt med siffror, 1-3 är vänster, 2-4 är höger.
Givarna kommer i en sats med både vänster och höger. Heter 9162612 och kostar en dryg tusenlapp om jag minns rätt. Du behöver släppa ner tanken lite för att få upp kablarna. Klipp bort de gamla givarna, tejpa på de nya kablarna och dra upp.
#281906
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle

När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
#281913
Sparkz skrev: Givarna kommer i en sats med både vänster och höger. Heter 9162612 och kostar en dryg tusenlapp om jag minns rätt. Du behöver släppa ner tanken lite för att få upp kablarna. Klipp bort de gamla givarna, tejpa på de nya kablarna och dra upp.
Jag lossade kontakterna från kontaktstycket ( går att ta isär enkelt) , band fast ett snöre i kontakterna , drog ner alltihop under bilen, lossade kontakterna på dom nya sensorerna och tejpade dit dom på snöret och drog och knuffade upp sladdarna igen.
det gick ganska smidigt utan att sänka tanken . jag gav omkring tusenlappen på AD för sensorerna .

/emwtur
#281915
unlock26 skrev:
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle

När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
men om sensorn mäter avbrott - så lär väl inte boxen ha med saken att göra ?

Man kan ju kontrollmäta i kontakten i skuffen om man vill vara säker ....

/emwtur
#281928
unlock26 skrev:Saxar från annat forum: Får man felkod 3-1-4, givare höger bak mm, så brukar de va i boxen lödningarna har gett sig, ligger och glappar!
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle
Jag antar att "mccalle" fick avbrott när han mätte och inte 1100 ohm !
hade han gått bara på felkoden så hade jag rekommenderat att mäta upp sensorn först, och precis som du säger inte lita blint på felkoden.
Det är lätt att missa info i tidigare inlägg..

/emwtur
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]