Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#415962
Nu är bilen besiktigat. Dom kollade alla bromsar/kraft, samt att lampan inte slocknade tillsammans med en annan lampa!
#416096
Hallå håller själv på och kämpar med abs lampan osv!

Jag undrar hur man mäter Ohm värdet? Jag har multimeter inställt på Ohm, men får ändå inget värde? Varken på vänster eller höger bak!!! Jag mäter i skarven ovanför tanken.

Förstår varför jag inte får det? Jag har kopplat loss kontakterna men får inget Ohm värde alls. Varför?
Jag har bara felkod på Höger bak hjul.

mvh
#416105
emwtur skrev:håller du ihop sladdarna till multimetern får du noll ohm ?
/emwtur
hej, ja alltså jag har inställt på Ohm, och sedan sätter jag 2 kablarna från multimetern till te.x vänster givare (nr. 1-3, tror det var 1-3) men får inget värde i alla fall?

Varken på vänster eller höger. Varför?
#416108
Kolla så multimetern är ok genom att hålla ihop spetsarna som emwtur säger. Har du valt rätt område? Sätter du den på 200 Ohm kommer den inte att ge utslag för 1 kOhm. Välj 2k eller högre. (Har du autorange på multimetern så glöm det med områden)

Annars är det avbrott i båda givarna...
#416113
Sparkz skrev:Kolla så multimetern är ok genom att hålla ihop spetsarna som emwtur säger. Har du valt rätt område? Sätter du den på 200 Ohm kommer den inte att ge utslag för 1 kOhm. Välj 2k eller högre. (Har du autorange på multimetern så glöm det med områden)

Annars är det avbrott i båda givarna...

hej & tack! Ja multimetern verkar funka som den ska, går ned till 0ohm.

Men hur kan jag ha avbrott i båda givarna när jag bara får felkod på höger bak? :evil:
Börjar bli frustrerad, fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram Ohm värden?

Jag provade även koppla loss tutan för att mät Ohm värden och det gick inte heller? Jag använder 2k som du sa.
Mvh
#416120
du har dragit ur kontakten och mäter i sladden ner mot tanken ?
du har inte förväxlat sladdarna så du mäter mellan "en till höger och en till vänster"
prova mellan alla fyra sladdarna, två i taget !
/emwtur
#416141
Blir tokig snart... Jag har provat alla fyra stift , jag mäter ned till tanken(givarna alltså). Men får ändå inget värde h*lvete.

Det piper och det blir 0 när jag sätter ihop kablarna som sagt.
Helt ofattbart, tror inte det är båda givarna som är dåliga pga då tycker jag det ska ge felkod på båda.

tack för era svar iaf..
#416150
Framgivarna har snabbkontakt vid givaren. Testa mätningen på dessa! Sen när du lärt dig din multimeter, kan du mäta där bak! Jag har 2 multimetrar. Och en av dom är jätte jobbig att använda. Den visade en etta i stället för 1040 ohm som den andra enklare instrument visade. Prova på fram hjulen!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen