unlock26 skrev:mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle
När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
- Med ABS-box, menar ni då den boxen i motorrummet där jag mätte upp 1000 Ohm (alltså boxen med det svarta plastlocket som man fäller upp, se tidigare bilder) ? Lödningarna...i kontakten eller?
- Så bara för att det blev "avbrott" när jag mätte resistansen på höger bak så
måste den givaren inte vara sönder? Känns ju trist att lägga 1000 spänn och massa jobb om den inte är trasig. Ska ta och mäta direkt över givaren istället. Om den fungerar som det ska så e det väl kabelbrott eller nåt annat "fel" på vägen.
-Om man byter givare Höger Bak (den som troligen är trasig), släcks kontrollampan på instrumentpanelen automatiskt då? Har besiktning om men månad och om ABS-lampan lyser så får man underkänt.
Skulle gärna vilja kunna läsa felkoder (och även släcka kontrollampor), men har lusläst de flesta inläggen på forumet och det verkar inte som ngn kan rekommendera en felkodsläsare som fungerar till 850- 96 (får gärna fungera till andra bilar oxå såklart:))
-Eftersom jag inte är så snabbtänkt så fattar jag inte 100% av Sparkz beskrivningen hur man byter givaren höger bak, så jag gör ett försök så får någon hojta till om jag fattat fel:
1. För att komma åt det gula kontaktsytycket bakom baksätets ryggstöd så ska golvluckan tas bort. Sitter golvluckan
under där reservhjulet ligger, dvs reservhjulet måste tas ut först?
2. Locken på sidorna i bagageutrymmet ska tas bort. Är detta några lock som man ser när man tittar in i bagageutrymmet? Är det de filtklädda "sidorna" som menas?
3.De 4 skruvarna som ska lossas, de som håller fast främre delen av golvet. Jag fattar inte riktig vad som menas med "golvet". Är golvet =filtmatta eller är golvet=metall?
4. Kablarna kommer upp någonstans som jag inte förstår var! Sitter givarna fast i änden på dessa kablar eller??
5. Är det knepigt att byta givaren sen? Hur? Bild vore grymt uppskattat.
Thanx /