Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#529720
Någon undrade om imobilizern gick att koppla bort, det gör den inte. Antennringen är ett vanligt problem och var så även när bilarna var förhållandevis nya. Imobilizerproblemen skiljer sig oftast från övriga bränsle/tändningsfel genom att motorn tänder till för att åter stanna efter ca en sekund.
#646011
Hej jag har samma problem.. med min v70 -00 GLT jag har bytt antennringen för att bilen startade inte alls den gick på start mortorn men tände inte fick ta ur nyckel flera gånger och prova men nu är det inte samma fel nu startar bilen men dör lika fort jag tror inte det är ringens fel för då skall inte bilen starta alls har någon fått problemet löst tack för han
#659722
hej jag har en volvo xc70 modell 99 jag har snart haft startproblem i ett år har provat byta kransen runt teningen.kamaxel läges givare.stiften
män man lär ju sej lite knep för att få i gång den lättast om jag skall starta den kall så vrider jag på så jag hör soppa pumpen 5 till 6 gånger sen så startar jag den om den är varm så räcker det med 2 gånger i bland for man veva lite mer vet ni vad det kan vara går väldigt bra i övrigt

mvh Binor
#659737
Jag hade samma problem på min v70 -00, motorn startade och gick nå'n sekund eller startade inte alls. Detta hände titt som tätt och blev till slut väldigt irriterande. Det hjälpte oftast att ta ut och sätta i nyckeln igen. Med felkodsläsare fick jag ut att det var Inmobilizern, Det sitter en liten vit plastkontakt från antennen vid rattlåset. Jag rengjorde kontakten till antennen med en bra kontaktspray och sedan var problemen borta. (Obs. 5-56 eller liknande är ingen kontaktspray... köp en kontaktspray på t.ex Kjell & CO och gnugga med tops). Felet har inte återkommit på 2 år. Detta kan alltså vara värt att prova att rengöra kontakten. (För er som funderar på att köpa en ny antenn).
#690309
rd350 skrev:Någon undrade om imobilizern gick att koppla bort, det gör den inte. Antennringen är ett vanligt problem och var så även när bilarna var förhållandevis nya. Imobilizerproblemen skiljer sig oftast från övriga bränsle/tändningsfel genom att motorn tänder till för att åter stanna efter ca en sekund.
Samma problem för mig,
immobilizern, ja kanske det, men jag trodde inte man skulle få ha kvar ett stabilt soppatryck då? ?
?:-/
Nån konstruktör/mek här som vet VAD imobilizern gör då när den dödar efter en sekund?
Stereon funkar fortfarande, ingen larmtuta, inga larm-blinkers heller tror jag.

Typ...skall jag nu bygga mig ett egendesignat sprut?
eller fokusera på att bygga ett eget nytt tändsystem?
För att lösa de här snudd på oändliga problemen med bilen..

Tyvärr är det här ju synnerligen hopplöst opålitliga bilar :| bara på grund av detta lilla problem.
(Nu snabb-blinkar larmdioden efter ca 5 försök eller nått sånt, i bland, men det kanske är om-kodningen just pga 5 snabba försök..som jag läste om i någon annan tråd. )


Men det ser ut att vara ca 4 bar på min rail, konstant tryck, även när bilen stannar efter en sek!

( "Cirka"..för det är uppmätt med en kass (ej bensinbeständig) kompressor från Netto, 49:- spänn 8) i brist på andra manometrar nu när jag plötsligt fick mig en oduglig bil och sitter fast ute i "skogen"... )
#690377
Det gäller verkligen att göra en okomplicerad sak mera komplicerad.

1/ Immon stänger inte av nånting alls efter 1 sekund. När du vrider runt nyckeln förblir pumpen avstängd, den slår alltså inte på. Finns det tryck i railen sedan tidigare startar bilen flera sekunder på resttrycket, vartefter trycket sjunker så går bilen kortare tid tills den inte går alls.
Vissa modeller startar pumpen på när man drar på tändningen, dock på timer. Men när bilen ska startas hålls pumpen avstängd. Dom går att få bilen att hosta till på, gång på gång då det står resttryck varje gång. Men det går inte att köra någonstans.

2/ Du har inga 4 stabila bar i systemet. Inte nu och inte sen.

Vad gör du nu: Inhandlar en mekhandbok som täcker din bil och så läser du den pärm till pärm. Du behöver inte memorera allt. Memorera bara var du kan få tag i viss information. På så sätt kan du läsa i den när det är nåt grundläggande som bråkar. Att ha information brukar underlätta vid felsökning och reparation.
#690490
*pettson* skrev:Det gäller verkligen att göra en okomplicerad sak mera komplicerad.
:wink:

Goddagens,
Hmm.."Okomplicerad sak" , jag tror inte alla håller med, det får nog stå för dig :-)
När det inte uppför sig som en startspärr så blev man lite fundersam, (den startar ju! och larmet har inte gått) Så vi funderade självklart på soppafilter/pump-problem och kopplade därför som sagt på en skräpmanometer för kanske hela 3-4 kr.., för att kunna se något alls.

1/ Immon stänger inte av nånting alls efter 1 sekund.
Ok. DÅ är det logiskt sett något annat än "immon" som spökar nu på min. Men jag tror inte det.
Tyvärr vet vi inte exakt hur den jobbar på dessa modeller, om (och när) det normalt sett skall döda pump eller spridare,. eller tändning, eller startmotor.


2/ Du har inga 4 stabila bar i systemet. Inte nu och inte sen.
Hehe..Är det du eller jag som har mätt den här? Det är ett stabilt tryck.
och gissningsvis 3-5 BarAbs = "cirka" = en manometer för 3 kronor, :wink:
Vad gör du nu: Inhandlar en mekhandbok som täcker din bil och så läser du den pärm till pärm. Du behöver inte memorera allt. Memorera bara var du kan få tag i viss information. På så sätt kan du läsa i den när det är nåt grundläggande som bråkar. Att ha information brukar underlätta vid felsökning och reparation.
Javisst, gärna en verkstadshandbok JA.,
finns de att köp-ladda ned? Jag är som sagt "fast" ute på landet nu, sen en dryg vecka.
Felkodsläsare-interface till datorn för en billig slant hade inte varit fel heller. :D

Obeskrivligt Attans trött på dess totala nyckfullhet, snart blir det väl nått extremt typ nedgradering till förgasare och om det behövs ett par tribox tändsystem+mcu, så man äntligen vågar åka och handla lite käk hehe
#692320
Nu gick den plötsligt igång + fortsätter oförklarligt att gå, som om ingenting någonsin hade krånglat...

Jag startade den sedan ett 20tal gånger, körde lite korta och jag vågade till slut lämna landet,
Tyvärr är det nu(precis som det brukar bli) ingen som helst antydan till problem längre!
så det är inte lätt för mig att felsöka heller.

Så eländet rullar, tills nästa gång om 2, 6 månade eller två år?, ..då man helt utan förvarning inte får den att gå på veckor/månader för att elektroniken skjuter ned den, kanske är man långt ute i ingenstans, ..kanske då hemska tanke..till och med utan internet!! :-)

Tips?

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]