- fre 13 feb 2009, 11:01
#260599
Har en V70-99 som ibland startar för att sedan direkt dö. Detta fenomen inträffar väldigt oregelbundet. Ibland kan det behövas 10-15 startförsök innan bilen går igång och ibland startar bilen direkt. Första gången det hände fick jag tipset att prova andra nyckeln och då startade bilen perfekt under säkert 1 års tid. Sedan började även denna nyckel ge samma fenomen.
När bilen väl är igång har den aldrig nånsin hackat eller stannat. Det är bara själva starten som är problemet. Kan tillägga att vid avläsning av felkoder larmar den på "Immobilizer".
Jag har läst massor av inlägg här i forumet som pekar på att den kan vara den sk "antennringen" runt tändningslåset som felar. Har bara en del frågetecken kring detta som någon kanske kan reda ut?
Min bil startar alltså direkt och kan göra så 15 gånger för att direkt dö. På forumet har jag läst att bilen startar för att det finns lite bensin kvar även om bränslepumpen stängs av.
MEN.....den skulle väl i så fall bara starta första gången jag vrider nyckeln. Efter det att bensinen är slut och pumpen är avstängd av immobilizern (p g a saknad signal från antennringen) borde väl bilen inte starta alls!?
Frågan är då hur antennringen fungerar? När sker kontrollen att det är rätt nyckel?
Om det i mitt fall är antennringen som spökar verkar det som bilen går att starta och först därefter sker nyckelkontrollen som sedan stänger av motorn. Om kontrollen av nyckel sker direkt man sätter i den borde en felaktig nyckel/antennring innebära att bilen inte går att starta alls.
Lite petigt skulle man kunna säga att Immobilizern inte är en startspärr eftersom bilen trots allt går att starta? Om det är som jag tror stänger den ju bara av systemet efter att bilen startats.
Är jag helt ute och cyklar? Någon som kan reda ut hur Immobilzer vs antennring/nyckel fungerar?
När bilen väl är igång har den aldrig nånsin hackat eller stannat. Det är bara själva starten som är problemet. Kan tillägga att vid avläsning av felkoder larmar den på "Immobilizer".
Jag har läst massor av inlägg här i forumet som pekar på att den kan vara den sk "antennringen" runt tändningslåset som felar. Har bara en del frågetecken kring detta som någon kanske kan reda ut?
Min bil startar alltså direkt och kan göra så 15 gånger för att direkt dö. På forumet har jag läst att bilen startar för att det finns lite bensin kvar även om bränslepumpen stängs av.
MEN.....den skulle väl i så fall bara starta första gången jag vrider nyckeln. Efter det att bensinen är slut och pumpen är avstängd av immobilizern (p g a saknad signal från antennringen) borde väl bilen inte starta alls!?
Frågan är då hur antennringen fungerar? När sker kontrollen att det är rätt nyckel?
Om det i mitt fall är antennringen som spökar verkar det som bilen går att starta och först därefter sker nyckelkontrollen som sedan stänger av motorn. Om kontrollen av nyckel sker direkt man sätter i den borde en felaktig nyckel/antennring innebära att bilen inte går att starta alls.
Lite petigt skulle man kunna säga att Immobilizern inte är en startspärr eftersom bilen trots allt går att starta? Om det är som jag tror stänger den ju bara av systemet efter att bilen startats.
Är jag helt ute och cyklar? Någon som kan reda ut hur Immobilzer vs antennring/nyckel fungerar?
Ägare till Volvo V70II MY11 R-design