Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#260599
Har en V70-99 som ibland startar för att sedan direkt dö. Detta fenomen inträffar väldigt oregelbundet. Ibland kan det behövas 10-15 startförsök innan bilen går igång och ibland startar bilen direkt. Första gången det hände fick jag tipset att prova andra nyckeln och då startade bilen perfekt under säkert 1 års tid. Sedan började även denna nyckel ge samma fenomen.

När bilen väl är igång har den aldrig nånsin hackat eller stannat. Det är bara själva starten som är problemet. Kan tillägga att vid avläsning av felkoder larmar den på "Immobilizer".

Jag har läst massor av inlägg här i forumet som pekar på att den kan vara den sk "antennringen" runt tändningslåset som felar. Har bara en del frågetecken kring detta som någon kanske kan reda ut?

Min bil startar alltså direkt och kan göra så 15 gånger för att direkt dö. På forumet har jag läst att bilen startar för att det finns lite bensin kvar även om bränslepumpen stängs av.

MEN.....den skulle väl i så fall bara starta första gången jag vrider nyckeln. Efter det att bensinen är slut och pumpen är avstängd av immobilizern (p g a saknad signal från antennringen) borde väl bilen inte starta alls!?

Frågan är då hur antennringen fungerar? När sker kontrollen att det är rätt nyckel?

Om det i mitt fall är antennringen som spökar verkar det som bilen går att starta och först därefter sker nyckelkontrollen som sedan stänger av motorn. Om kontrollen av nyckel sker direkt man sätter i den borde en felaktig nyckel/antennring innebära att bilen inte går att starta alls.

Lite petigt skulle man kunna säga att Immobilizern inte är en startspärr eftersom bilen trots allt går att starta? Om det är som jag tror stänger den ju bara av systemet efter att bilen startats.

Är jag helt ute och cyklar? Någon som kan reda ut hur Immobilzer vs antennring/nyckel fungerar?
#260610
JockeGbg skrev:Om det är som jag tror stänger den ju bara av systemet efter att bilen startats.
Du har helt rätt för dig.
Varje gång du vrider på tändningen så pumpar pumpen upp tryck i fulerailen, sen startar du å den startar till å dör pga Immobilizern, detta kan du göra hur många gånger som helst, typ
#260645
Ok, tack för svaret.

Då är det alltså fortfarande möjligt att det är antennringen som är boven i dramat?

Pratade med en kille på Volvo och han sa "nej den kan det absolut inte vara för då startar inte bilen". Men jag litar tyvärr inte alltför mycket på det de säger på Volvo.

Åker nog och köper en antennring idag så får vi se om det hjälper. Är ju inte så stora pengar. "Problemet" är att bilen startat felfritt hela den här veckan. Men förr eller senare börjar den jävlas igen....
#260951
JockeGbg skrev:Har idag bytt antennringen. Var inga somhelst problem och tog ca 10 min.

Hur denna "simpla" plastmojäng utan rörliga delar kan gå sönder är lite av en gåta men vi får väl se om det hjälper. :D
Skulle tro att det blir bra nu
#276369
Inte haft ett enda stopp sedan jag bytte ringen så det var alltså lösningen på problemet. :D

Men frågar man mekanikerna på Volvoverkstan har de som vanligt "aldrig hört talats om problemet och har ingen aning om vad det skulle kunna vara".

Så ett stort tack till detta forum som hjälpte mig!
#399465
Dags att väcka liv i min gamla tråd igen. :)

För nästan exakt 1 år sedan bytte jag ju antennringen och allt var frid och fröj. Har fungerat klockrent sedan dess utan en enda startmiss. Men så nu senaste veckan har felet återuppstått på exakt samma sätt. Motorn startar direkt för att sedan dö. Kan behövas 3-4 startförsök innan det funkar. Händer inte vid varje start men känns som det blir oftare och oftare.

Lite dåligt om livslängden på antennringen bara är 1 år!? :shock:

Frågan är om det kan vara nåt annat som spökar och som får antennen att lägga av??
#400276
När problemen började förra gången provade jag andra nyckeln och det funkade bra länge men sedan började den krångla också. Kanske ska prova att byta tillbaka nyckel nu... :D

En ny nyckel Är ju svindyr på Volvo har jag hört. Är ju inte ens säker på att det är fel på den. :cry:

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]