Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dadel
#201223
Verkar som att ECC:n i min 850 -97 jobbar trots att jag stänger AC:n på instrumentpanelen. Luften känns iaf kall och jag hör tydligt då kompressorn slår på. Sökte i forumet men hittade inte någon tråd som handlade om liknande fel.

Sitter felet i brytaren eller vad kan det vara? Har någon annan råkat ut för samma problem? Vad göra? Så här i sommartider är ju detta inte så stort problem, men vintern lär ju komma i år också, och då känns det ju onödigt att köra med AC..

Tacksam för svar!
av *pettson*
#201251
dadel skrev:Verkar som att ECC:n i min 850 -97 jobbar trots att jag stänger AC:n på instrumentpanelen. Luften känns iaf kall och jag hör tydligt då kompressorn slår på. Sökte i forumet men hittade inte någon tråd som handlade om liknande fel.

Sitter felet i brytaren eller vad kan det vara? Har någon annan råkat ut för samma problem? Vad göra? Så här i sommartider är ju detta inte så stort problem, men vintern lär ju komma i år också, och då känns det ju onödigt att köra med AC..

Tacksam för svar!
Du hade ju ECC låt systemet sköta sej själv. Den vet exakt om utetempen är så hög att ac pumpen ska dras, den vet också om utetempen är så låg att kompressorn inte behövs. Den ska ALLTID kyla luften med eller utan pump för att avfukta luften som går in bilen.
Din ac kompressor kommer att gå tills det blir runt 5 grader celsius ute. Sen kommer den inte att gå mera förräns luften blir varmare. Det gör att den t.ex kan gå igång i ett parkeringshus vintertid men att den stängs av när du kommer ut ur parkeringshuset osv.

Det finns en del tillfällen då kompressorn INTE Slår av trots du slagit på OFF knappen. Som när du riktar all luft på vindrutan. (naturligtvis skulle den vara avstängd om utetempen var så låg som jag beskrev innan). Men allt det här står i handboken till din bil..
av dadel
#201552
Tack för svaret! Hade ingen aning om att systemet ska fungera så här. Har bara haft bilen knappt ett halvår (bara lite vinterkörning och det i tyskland) och det här fenomenet med AC:n märkte jag först nu på sommaren. Men då är säkert allt i ordning!

Handboken till bilen är på italienska så har vissa problem att tyda den. Ska försöka ordna en svensk/finsk/engelsk bok snart.

Tackar för bra svar igen!

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]