Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av radbean
#200958
Hej!

Jag har ett kraftigt oljeläckage på min Italien855 T5-94, 24500 mil.
Det läcker på avgassidan framme vid kamremskåpan

Jag har gjort följande:
Bytt vevhusventen
Bytt packboxar till kammarna det kan inte heller läcka så mycket här.

Nej det verkar vara ett "tryckläckage för det blir värre när man kör
Det läcker även när man ställt ner bilen
Jag har kollat turbons inloppsrör som sitter i detta område men tyvärr verkar det
komma högre upp ifrån
Jag beafarar nu att det kommer från toppens skarv precis under grenröret
precis längst fram mot kåpan
Det är dock inte jätteblöt här men det är blöt ovanför turboröret så det måste komma högre upp ifrån

Bilen går förövrigt bra och det finns ingen olja i vattnet.

Kan det verkligen vara så illa?
Borde det inte märkas på gången?
Har det hänt någon här förrut?


Tacksam för synpunkter

Anders Rådberg
av *pettson*
#200979
:-)-)
radbean skrev:Hej!

Jag har ett kraftigt oljeläckage på min Italien855 T5-94, 24500 mil.
Det läcker på avgassidan framme vid kamremskåpan

Jag har gjort följande:
Bytt vevhusventen
Bytt packboxar till kammarna det kan inte heller läcka så mycket här.

Nej det verkar vara ett "tryckläckage för det blir värre när man kör
Det läcker även när man ställt ner bilen
Jag har kollat turbons inloppsrör som sitter i detta område men tyvärr verkar det
komma högre upp ifrån
Jag beafarar nu att det kommer från toppens skarv precis under grenröret
precis längst fram mot kåpan
Det är dock inte jätteblöt här men det är blöt ovanför turboröret så det måste komma högre upp ifrån

Bilen går förövrigt bra och det finns ingen olja i vattnet.

Kan det verkligen vara så illa?
Borde det inte märkas på gången?
Har det hänt någon här förrut?


Tacksam för synpunkter

Anders Rådberg
Tja vi har ETT ställe det råder oljetryck på vad gäller topplockspackningen och det är rakt ovanför oljefiltret, vi pratarom hörnet för generatorn och servopumpen... Det är ENDA oljekanalen som går rakt upp till toppen med tryck. Det finns ett antal avrinningskanaler men ingen med tryck i. Däremot råder ALLTID tryck under kamaxelkåpan, alltså den ÖVERSTA metallkåpan som alla tror är en ventilkåpa. Då det inte är nån packning där utan det är limmat så är det inte ovanligt att det kan läcka ifrån den skarven.
Nåt som är väldigt vanligt och misstas för dyra läckage är att oljepåfyllningslockets packning är som bakelit, där läcker sen sakta vevhusgas ut och kondenserar av oljan som sen rinner ned under tändstifskåpan och bakåt på motorn för att landa ovanpå turbon.. Lösningen då är att byta packning för en tjuga..
BÄST är om du kan spola av oljan rejält och sen köra lite och FOTA läckabilden så ska vi nog få fatt i problemet..
av radbean
#201131
Hej!

Det är nog som du säger att det är skarven bakom bakre kamkåpan på övre topplocket.
Jag skall kolla lite noggrannare igen och ta kort.
Men det verkar så då jag inte ser vart det kommer, skarven är ju"gömd" bakom bakre kamkåpan
Måste den loss då man limmar om toppen?

Jag hörde av en verkstadskille på en mindre verkstad att det finns en "plugg" inskruvad i detta område med en fjäder i som "löst ut" denna skulle det kunna vara
Stämmer detta verkligen att den finns?
På Volvo visste de inte om denna plugg.

Det skulle kosta 3000-5000 att limma om den

mvh

Anders Rådberg
av *pettson*
#201170
radbean skrev:Hej!

Det är nog som du säger att det är skarven bakom bakre kamkåpan på övre topplocket.
Jag skall kolla lite noggrannare igen och ta kort.
Men det verkar så då jag inte ser vart det kommer, skarven är ju"gömd" bakom bakre kamkåpan
Måste den loss då man limmar om toppen?

Jag hörde av en verkstadskille på en mindre verkstad att det finns en "plugg" inskruvad i detta område med en fjäder i som "löst ut" denna skulle det kunna vara
Stämmer detta verkligen att den finns?
På Volvo visste de inte om denna plugg.

Det skulle kosta 3000-5000 att limma om den

mvh

Anders Rådberg
Verkstadskillen kunde ju haft rätt om du haft problem med kedjesträckaren på en 9000 som då sitter i samma område. Men du åkte ju 850... Det finns inga pluggar som kan lösa ut..
Vi klargör hur motorn är uppbyggd så förstår du problemet.. IStället för att jag förklarar går du in på min hemsida och kikar..
http://www.pettson.info
välj fotoalbum
välj bygget av min nya 5234T motor. Alla motorerna är uppbyggda i samma skikt oavsett om vi pratar om en sugmotor på 10 eller 20 ventiler eller för den delen en turbo.
Kika igenom hela bildserien så ser du alla skarvar och vart det är packning och vart det är limmat.. :-)-)
av radbean
#201192
Hej!

Det var bra bilder! och vilket fint bygge!
Vad kostar delarna till renoveringen ungefär?
Vad är det för 3 st "lock" på rad som sitter skruvade i rad i höjd ovanför turbo returröret?
Du har maskerat noga där när du lackade
Min är blött vid dessa plattor.
mvh

Anders
av *pettson*
#201244
radbean skrev:Hej!

Det var bra bilder! och vilket fint bygge!
Vad kostar delarna till renoveringen ungefär?
Vad är det för 3 st "lock" på rad som sitter skruvade i rad i höjd ovanför turbo returröret?
Du har maskerat noga där när du lackade
Min är blött vid dessa plattor.
mvh

Anders
Allt som allt lade jag ut 23000kronor inklusive 5 nya trim vevstakar och en annan motorstomme. Mitt gamla block gick inte att renovera utan borrning. Dock var det tvunget att borras så stort (83mm) att jag försvagat blocket istället för dom krav JAG har. Det blocket tömdes istället på bra delar och sen slängdes blocket. Köper man inte nya stakar och inte behöver byta block eller för den delen borra så hamnar vi på summan runt 7000kronor för en totalrenovering..

Men klarar man sej med borrning till en eller två ÖD extra så klarar man sej på exakt samma summa. Det kostar ungefär 8000kr att borra blocket och köpa nya kolvar. En bra motor i bra utgångsskick kostar detsamma.
Sen lade jag några kronor på att köpa ett oljetråg till 2005 års modell inkl oljekylare så att jag numera har min oljekylning i tråget och dessutom har insatsfilter. Allt passar rakt på.
Luckorna är täcklocken till oljekylningsmunstyckena till kolvkylningen. Kontrollera om dom skruvarna är ordentligt dragna. Är dom det så köp en sats nya packningar, det är bara att skruva loss luckorna en i taget och byta packning. Passopp så inte backventilen fjädrar ur varje lucka, de är alltså lite grand spänn på varje lucka.
av radbean
#201579
Hej!

Det verkar drypa precis vi klammern för bränslerören
Blockpackningarna verkar täta, det är lite fukt vid cyl. närmast kamdreven
Avgaskammens drev är fuktigt på framsidan

Det verkar som om det kommer från den packboxen ändå!
Jag missade att smörja läppen när jag bytte den
Det drypper varje 30 sekund
Kan det dryppa så mycket från denna?
Hur lägger man med ett kort?

mvh

Anders R

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]