Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickemus
#200900
Tjenis allihop :D
Min v70 har en förmåga att trycka in tvåans växel ganska hårt ( Kraftigt ryck ) Bilen har rullat 15000 mil ! Oljan i automaten är bytt vid 10000 mil !! Kan de vara dax för ett byte ?? Föregående ägare har periodvis dragit husvagn.
Tacksam för svar eller tips !!
M.v.h. Micke.
av *pettson*
#200921
mickemus skrev:Tjenis allihop :D
Min v70 har en förmåga att trycka in tvåans växel ganska hårt ( Kraftigt ryck ) Bilen har rullat 15000 mil ! Oljan i automaten är bytt vid 10000 mil !! Kan de vara dax för ett byte ?? Föregående ägare har periodvis dragit husvagn.
Tacksam för svar eller tips !!
M.v.h. Micke.
Gör bilen strömlös i en halvtimma. Sätt tillbaka strömmen igen och kör bilen mjukt och som ett under växlar lådan mjukare.
Det är absolut inte fel att byta oljan nu igen.
Användarvisningsbild
av uno83
#201040
*pettson* skrev:
mickemus skrev:Tjenis allihop :D
Min v70 har en förmåga att trycka in tvåans växel ganska hårt ( Kraftigt ryck ) Bilen har rullat 15000 mil ! Oljan i automaten är bytt vid 10000 mil !! Kan de vara dax för ett byte ?? Föregående ägare har periodvis dragit husvagn.
Tacksam för svar eller tips !!
M.v.h. Micke.
Gör bilen strömlös i en halvtimma. Sätt tillbaka strömmen igen och kör bilen mjukt och som ett under växlar lådan mjukare.
Det är absolut inte fel att byta oljan nu igen.
Är det så även på den "gamla" fyrstegade lådan? Hade fått för mig att det var den femstegade som var adaptiv. I så fall kanske jag ska göra så med min '98 också.
av *pettson*
#201485
uno83 skrev:
*pettson* skrev:
mickemus skrev:Tjenis allihop :D
Min v70 har en förmåga att trycka in tvåans växel ganska hårt ( Kraftigt ryck ) Bilen har rullat 15000 mil ! Oljan i automaten är bytt vid 10000 mil !! Kan de vara dax för ett byte ?? Föregående ägare har periodvis dragit husvagn.
Tacksam för svar eller tips !!
M.v.h. Micke.
Gör bilen strömlös i en halvtimma. Sätt tillbaka strömmen igen och kör bilen mjukt och som ett under växlar lådan mjukare.
Det är absolut inte fel att byta oljan nu igen.
Är det så även på den "gamla" fyrstegade lådan? Hade fått för mig att det var den femstegade som var adaptiv. I så fall kanske jag ska göra så med min '98 också.
Det har fungerat utmärkt sen 1992.. :-)-) Lådan har varit adaptiv för körsättet sedan den kom på 850. Dock har man gjort den *känsligare* och kunnigare att avgöra vissa saker själv på senare lådor. Det har volvo gjort stora pengar på.. att ut o köra och sen ta bra betalt för ändringen som blev i växlingen. ;-//
av JH
#201588
*pettson* skrev: Det har fungerat utmärkt sen 1992.. :-)-) Lådan har varit adaptiv för körsättet sedan den kom på 850. Dock har man gjort den *känsligare* och kunnigare att avgöra vissa saker själv på senare lådor. Det har volvo gjort stora pengar på.. att ut o köra och sen ta bra betalt för ändringen som blev i växlingen. ;-//
Volvo skriver:
"Adaptiviteten kommer att införas under 1993."
Menar de 1993 års modell, 1994 års eller mitt i en årsmodell?
Senast redigerad av 1 JH, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#201648
JH skrev:
*pettson* skrev: Det har fungerat utmärkt sen 1992.. :-)-) Lådan har varit adaptiv för körsättet sedan den kom på 850. Dock har man gjort den *känsligare* och kunnigare att avgöra vissa saker själv på senare lådor. Det har volvo gjort stora pengar på.. att ut o köra och sen ta bra betalt för ändringen som blev i växlingen. ;-//[/quot]

Volvo skriver:
"Adaptiviteten kommer att införas under 1993."
Menar de 1993 års modell, 1994 års eller mitt i en årsmodell?
Ja du..jag åkte 1992 års modell och jag har själv utfört det på min dåvarande några ggr. Detta efter att en bekant som jobbar på volvo än idag klagade på bilens växlingar. Han hade inte tid att göra det på jobbet.. men när han kom hem till mej så förklarade han rakt av att strömtorsk och ny inlärning gällde. Precis som dom gjorde på jobbet när dom inte hade åtkomst till instrumentet. Det instrumentet gjorde annars var att radera adaptiviteten med strömmen på så att du kunde ut och köra för att lära in den igen. Så jag är helt säker på att det fanns 1992 redan från start..

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]