gyver skrev:Vill man inte kosta på tid/arbete/pengar på att byta förångare på en gammal Volvo
så finns det allternativ. Fick dommen (läckage i förångare) på min 855-96 av ac-verkstan på orten,
skulle bli dyrt o tidskrävande.
Men jag fick ett allternativ . Ett tätningsmedelel på burk som följer oljan i systemet och tätar där läckan är
Påfyllning köldmedia + Sealer kit Kostnad 2000 sek, värt varje krona , fick de fixat i början av maj
funkat klockrent sen dess. -)
Precis all din luft som kommer in i bilen via munstyckena har varit igenom din förångare och vänt, kupefilter är INTE standard, efter att ha skruvat nåt 50 tal stycken så har jag funnit att INGET ersätter ett byte, bara man kan kan få ihop pengarna. ELLER pengar till delar och göra jobbet själv. Att reparera är nåt jag inte kan tänka mej att göra eftersom det hamnar i torkfilter och framförallt i orificeventilen/filtret, din ac är nu felfri tills resten klibbar ihop och då är det helrenovering som gäller. Nu är det ju så att förångaren sitter ju skit till och därför kostar det tid, tid är pengar, ac firman vill inte ha långsamma reparationer, utan snabba jobb och drar till med en idiotkostnad som just bara en stackare utan alternativ måste ta.. (kostar ca 3000kr att skruva själv, förångare runt 1500 och fyllning/tömning lika mycket). Om du kikar på bilderna inser du VARFÖR en ny förångare och en gammal som repareras framförallt inte är acceptabel i mina ögon.. Förångaren på bilderna satt i en 855 årmodell 1993, den hade gått drygt 20k mil...Och exakt så ser den ut i din bil också just nu.. om du inte har haft kupefilter sedan ny. Är det filter är den något finare men jämfört med nytt... nej...
nedan 855-96 även den utan filter..
Känns det verkligen som andningsluften i bilen är densamma i bägge nedan?
Nedan V70-97 med kupefilter, borttagen förångare..
ny förångare nedan..