Läckage i förångare

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Läckage i förångare

Inläggav gyver ons 25 jun 2008, 17:19

Vill man inte kosta på tid/arbete/pengar på att byta förångare på en gammal Volvo
så finns det allternativ. Fick dommen (läckage i förångare) på min 855-96 av ac-verkstan på orten,
skulle bli dyrt o tidskrävande.
Men jag fick ett allternativ . Ett tätningsmedelel på burk som följer oljan i systemet och tätar där läckan är
Påfyllning köldmedia + Sealer kit Kostnad 2000 sek, värt varje krona , fick de fixat i början av maj
funkat klockrent sen dess. :-)-)
gyver
Övningskörning
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 14:14



Re: Läckage i förångare

Inläggav *pettson* ons 25 jun 2008, 18:23

gyver skrev:Vill man inte kosta på tid/arbete/pengar på att byta förångare på en gammal Volvo
så finns det allternativ. Fick dommen (läckage i förångare) på min 855-96 av ac-verkstan på orten,
skulle bli dyrt o tidskrävande.
Men jag fick ett allternativ . Ett tätningsmedelel på burk som följer oljan i systemet och tätar där läckan är
Påfyllning köldmedia + Sealer kit Kostnad 2000 sek, värt varje krona , fick de fixat i början av maj
funkat klockrent sen dess. :-)-)

Precis all din luft som kommer in i bilen via munstyckena har varit igenom din förångare och vänt, kupefilter är INTE standard, efter att ha skruvat nåt 50 tal stycken så har jag funnit att INGET ersätter ett byte, bara man kan kan få ihop pengarna. ELLER pengar till delar och göra jobbet själv. Att reparera är nåt jag inte kan tänka mej att göra eftersom det hamnar i torkfilter och framförallt i orificeventilen/filtret, din ac är nu felfri tills resten klibbar ihop och då är det helrenovering som gäller. Nu är det ju så att förångaren sitter ju skit till och därför kostar det tid, tid är pengar, ac firman vill inte ha långsamma reparationer, utan snabba jobb och drar till med en idiotkostnad som just bara en stackare utan alternativ måste ta.. (kostar ca 3000kr att skruva själv, förångare runt 1500 och fyllning/tömning lika mycket). Om du kikar på bilderna inser du VARFÖR en ny förångare och en gammal som repareras framförallt inte är acceptabel i mina ögon.. Förångaren på bilderna satt i en 855 årmodell 1993, den hade gått drygt 20k mil...Och exakt så ser den ut i din bil också just nu.. om du inte har haft kupefilter sedan ny. Är det filter är den något finare men jämfört med nytt... nej...

Bild
Bild
nedan 855-96 även den utan filter..
Bild
Känns det verkligen som andningsluften i bilen är densamma i bägge nedan?
Bild

Nedan V70-97 med kupefilter, borttagen förångare..
Bild
ny förångare nedan..
Bild
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12453
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 01:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Re: Läckage i förångare

Inläggav ketto ons 25 jun 2008, 21:46

Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?
Kör VW Passat 2.0 FSI 4Motion -06
Användarvisningsbild
ketto
Volvotok
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 11:58
Ort: Kolsva
Kör: VW Passat 2.0 FSI 4 Motion -06

Re: Läckage i förångare

Inläggav *pettson* ons 25 jun 2008, 22:23

ketto skrev:Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?


För att byta är det total nedrivning som gäller om du inte önskar fulmeka och bända i sakerna med följd att vattnet kan börja läcka istället?
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12453
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 01:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Re: Läckage i förångare

Inläggav ketto tor 26 jun 2008, 08:22

*pettson* skrev:
ketto skrev:Fy f*n va skitigt! Ja monterade för 3-4 år sen kupèfilter på min bil, men de fanns inget innan dess!
Men AC:n funkar klockrent iaf! Efter förrförra årets påfyllning!
Är de ett måste att riva ner hela instrumentpanelen på bilen?


För att byta är det total nedrivning som gäller om du inte önskar fulmeka och bända i sakerna med följd att vattnet kan börja läcka istället?


nej, vill ju helst inte att vatten ska läcka och behöva byta värmepaketet samtidigt! Återstår att se när förångaren vill ju börja läcka då!
Tack för infon iaf! :-)-)
Kör VW Passat 2.0 FSI 4Motion -06
Användarvisningsbild
ketto
Volvotok
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 11:58
Ort: Kolsva
Kör: VW Passat 2.0 FSI 4 Motion -06

Re: Läckage i förångare

Inläggav JH lör 28 jun 2008, 01:35

Man kan ju förlänga livslängden på evaporatorn och kanske förbättra kupeluften genom att med borste och (våt)dammsugare (med smal extra slang) ta bort löst skräp framför evaporatorn och sedan spola med vattenslang (rinner ut genom ac-avrinningen). Detta görs genom hålen för motorn och fläktmotståndet. Gäller AC, vet inte om det skiljer mot ECC.
JH
Däckkrängare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: mån 12 sep 2005, 21:29
Kör: 850 GLT -92




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alec, Google Adsense [Bot], jantt, joj2, klasson845, taxi, Torgny77 och 24 gäster