Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#198996
855 -93 :a Jag tog ut motor och växellåda ur bilen för att byta motor.Flyttade över turbin på svänghjulet och moterade ihop svepet. Sedan skruvade ihop allting och fyllde med olja . jag startade bilen den gick jättebra i motor.
Hela tiden medans motor fick gå på på tomgång så stod lådan i neutral.
När motorn gått ca 5 minuter på tomgång så gasade jag till den lätt ca upp till 1800varv så small det till ett metallljud från lådan. Jag slog av bilen med än gång livrädd :-O) .Efter ha kollat det mesta så startade jag bilen igen den gick som den skulle förutom att lådan inte driver varken framåt eller bakåt , parkering och neutral fungerar. Så nu har jag rivigt ut motor och låda IGEN !!!!
Kan någon ha minsta ide om vad i helvete som hände, lådan gick innan motorbytet.
Inga felkoder kommer heller.
Måste ha bilen till midsommar ,,,,, måste jag köpa en låda också nu tro.
Jag har själv aldrig hållt på med automatlådor så jag kan äligt talat inte ett skit om det.
Jag tog bort turbin ingen och allt ser ut som det ska, men tycker dock ätt den är mkt glapp i ( vid splinsen)eller hur fan det stavas.
Snälla hjälp :-(O)
Senast redigerad av 1 Anteandre, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#199084
Anteandre skrev:855 -93 :a Jag tog ut motor och växellåda ur bilen för att byta motor.Flyttade över turbin på svänghjulet och moterade ihop svepet. Sedan skruvade ihop allting och fyllde med olja . jag startade bilen den gick jättebra i motor.
Hela tiden medans motor fick gå på på tomgång så stod lådan i neutral.
När motorn gått ca 5 minuter på tomgång så gasade jag till den lätt ca upp till 1800varv så small det till ett metallljud från lådan. Jag slog av bilen med än gång livrädd :-O) .Efter ha kollat det mesta så startade jag bilen igen den gick som den skulle förutom att lådan inte driver varken framåt eller bakåt , parkering och neutral fungerar. Så nu har jag rivigt ut motor och låda IGEN !!!!
Kan någon ha minsta ide om vad i helvete som hände, lådan gick innan motorbytet.
Inga felkoder kommer heller.
Måste ha bilen till midsommar ,,,,, måste jag köpa en låda också nu tro.
Jag har själv aldrig hållt på med automatlådor så jag kan äligt talat inte ett skit om det.
Jag tog bort turbin ingen och allt ser ut som det ska, men tycker dock ätt den är mkt glapp i ( vid splinsen)eller hur fan det stavas.
Snälla hjälp :-(O)
Jag får väl antagligen gratulera min herre till att ha krossat oljepumpen i lådan då turbinen TROLIGEN INTE varit inskjuten korrekt så turbinen gått i spåret på oljepumpen. Om man lägger en linjal rakt över svepet så ska turbinen ligga ca 14mm längre in mätt mot ett av skruvfästena när den gått i spåret..
Jag hoppas jag har fel...
#199193
Jamen visst Vad duktig jag är :oops: Så jävla klantig jag är fy fan!!!
Plockade isär lådan ooch och så att båda klackarna på innnerdrevet till oljepumpen var av :-(O)
Har nu beställt ett nytt innerdrev till oljepumpen så hoppas att det hinner komma tills i morgon. :-)-)
Ibland kan man ju undra om man glömmer hjärnan på huvudkudden.
Petsson du är en klippa som alltid :-)-)
ante
av *pettson*
#201661
Anteandre skrev:Tack.
Ja det är helt otroligt ,men den här gången hade jag nog lite tur också.
Men det blir ju så mycket merjobb att ta ur motor o låda igen när man klantar sig.
Men förhoppningsvis så lär man sig väl av misstagen :-)-)
Varför plockar man ur motorn? Lådan tar man nedåt genom att tilta subframen?
#201763
jo visst men när jag hade ur motorn innan så ansåg jag att det går fortare att ta ur hela paketet igen.
Rev ur motorn o lådan igen på strax över en timma men då var vi 2 st.
Samtidigt ville jag kolla så turbin hade klarat sig det är ju lättare att kolla när det är utplockat. :-)-)
Tänkte på en annan grej , har du råkat ut för att vattenpumpen börjar läcka vid frostpluggen??
Det var ju ca 500 mil sedan jag bytte kamremssats på t5r:en och när jag var på väg till jönköping började den läcka vatten ur just frostpluggen,tog mig hem och självklart tog mekonomen den i som reklamation.
Det måste ju vara ytterst sällsynt eller vad tycker du?
av *pettson*
#201772
Anteandre skrev:jo visst men när jag hade ur motorn innan så ansåg jag att det går fortare att ta ur hela paketet igen.
Rev ur motorn o lådan igen på strax över en timma men då var vi 2 st.
Samtidigt ville jag kolla så turbin hade klarat sig det är ju lättare att kolla när det är utplockat. :-)-)
Tänkte på en annan grej , har du råkat ut för att vattenpumpen börjar läcka vid frostpluggen??
Det var ju ca 500 mil sedan jag bytte kamremssats på t5r:en och när jag var på väg till jönköping började den läcka vatten ur just frostpluggen,tog mig hem och självklart tog mekonomen den i som reklamation.
Det måste ju vara ytterst sällsynt eller vad tycker du?
Ja det har jag nog aldrig hört talas om faktiskt.. inte den typen av läckage. Däremot att dom inom kort läcker igenom i lagren så det kommer ut i skvallerhålet. Då beroende på tätningarna antagligen inte varit tillräckligt smorda som nya i den nya pumpen.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]