Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
#948040
Har nu provat att göra min egna felkodläsare med hjälp av denna - http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036 , dock gjorde jag en annan version då jag inte hittade på någon obd2-kontakt.. Dock så får jag inte dioden till att börja blinka, utan den bara lyser med fast sken? Vad gör jag för fel? Bilen ifråga är en Volvo 854 T5 aut -96 med motor B5234FT

http://forumbilder.se/EAD1R/snapchat-38 ... 7821136591
av bmwslangen
#948050
Gjorde likadant som du KeiNo, fast en ännu enklare :-)
Inte det snyggaste, men den fungerar och gjorde jobbet åt mig.
Pryttlar för att göra en snyggare ligger här, men tid finns inte just nu.


Med endast en snabbtitt på bilden så ser det iallafall rätt kopplat ut (men svårt att säga genom att enbart titta på bilden).


Vad har du för brytare, blir det sluten eller öppen krets i normalläget?


Sen hoppas jag någon vet på vilka styrsystem/modeller dessa är tänkt att fungera från OBD-uttaget. Men jag utgår ifrån att finns inte diagnosuttaget i motorutrymmet så ska det fungera från OBD-uttaget.

Fick det som sagt att fungera på min B5254S med Bosch Motronic 4.4 (Volvo 855 -96).
av KeiNo
#948052
Köpte dessa
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=43870
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-43327/

Dock så har jag inge aning om vilken som är + o - på dioden, men antar att de bör va röd för + och - på gul?
Kan du skicka bild på din tror du? Så ska jag försöka knäppa en bättre bild på min, kanske jag som gjort något superlätt fel... :roll:
av bmwslangen
#948059
Ja, verkar som brytaren sluter kretsen när du trycker in knappen - tar bara 3 sek att verifiera med en multimeter.

Om lysdioden lyser så har du kopplat polerna rätt :-)

Bild kommer på min, men den är inget "utbildningsmaterial" så att säga!
Men som sagt, den gjorde sitt jobb och jag fick alla mina felkoder.

Kan ju prova senare ikväll hur min beter sig, samt dubbelkolla var jag sätter in mina kablar i OBD-uttaget.
av KeiNo
#948062
Skumma är ju att den lyser med fast sken enbart, fick den aldrig att börja blinka ens?
Dock när jag tryckte in knappen så lös dioden starkare, men började aldrig blinka som sagt..
av KeiNo
#948081
En fråga - vad kan hända om man kopplar fel eller så? :P
Användarvisningsbild
av LennartL
#999808
Hej! Var på verkstad här i Spanien och bad dom göra en diagnostik på bilen som är en 855 -97. Automat
Fick dessa felkoder av dom:
EFI448
EFI554
EFI552
Finns det någon vänlig själ som kan förklara dessa felkoder för mig?
Kanske med tips om åtgärder.
Hälsningar
LennartL
av bmwslangen
#999836
=== EFI-448 ===
Sekundärluftpump, flödesfel
Sekundärluftpumpen kontrolleras genom att den adaptiva lambdaregleringen spärras och eventuell utstyrning av EVAP-ventilen stoppas. Sekundärluftpumpen startas och sekundärluftventilen öppnas, om integratorn inte stiger över ett bestämt gränsvärde inom 6 sekunder kommer felkod EFI-448 Sekundärluftpump, flödesfel att sättas.

Felorsaker : För högt flöde
Denna felkod sätts alltid tillsammans med EFI-442 Sekundärluftsystem, för högt flöde och EFI-446 Sekundärluftventil, läckage.

Felorsaker : För lågt flöde
- defekt sekundärluftventil
- defekt sekundärluftpump
- defekt magnetventil, sekundärluftsystem
- igensatta vakuumslangar eller backventiler
- igensatta luftslangar/rör i sekundärluftsystemet
- avbrott på spännings- eller jordledningen till sekundärluftpumpen



=== EFI-552 ===
Misständning som ger katalysatorskada cyl. 2



=== EFI-554 ===
Misständning som ger katalysatorskada cyl. 4
Senast redigerad av 3 bmwslangen, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]