Felkoder till 850

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Felkoder till 850

Inläggav L0k3 fre 18 sep 2015, 22:02

Tack BMWslangen för snabbt svar.
Jag får ta och laga den sönderslitna svarta sladden då, är lite för kort för att nå alla hål.
Men vad ska jag ha den brun/röda sladden till som har en kabelsko i ena änden?
L0k3
Övningskörning
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 19:55



Re: Felkoder till 850

Inläggav bmwslangen fre 18 sep 2015, 22:11

Mig veterligen behövs inte den brun/röda sladenn för att läsa ut felkoder. Dess funktion vet jag däremot inte, hoppas däremot på att någon med mer erfarenhet av dessa äldre felkodsuttag kan hjälpa till med mer detaljer.
bmwslangen
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 23:35
Ort: Malmö

Re: Felkoder till 850

Inläggav bmwslangen fre 18 sep 2015, 22:27

@LennartL : Tog en snabb flukt i Volvos servicehandbok angående misständningsdiagnosproceduren.

Där nämns att misständning tänder miljölampan som vi vet. Om risk för katalysatorskada (dvs de felkoder du har) föreligger kommer miljölampan att blinka så länge misständningarna pågår, sedan övergå till fast sken.

Styrenheten registrerar och lagrar inom vilket varvtals- och lastområde som misständningen förekom i, för att miljölampan ska tändas måste misständning ske ytterliggare en gång inom samma varvtals- och lastområde.

Upphör misständningen måste man uppfylla hela detta varvtals- och lastområde utan misständning för att styrenheten ska starta nedräkning för släckning av miljölampan och radering av lagrade misständningskoder.



Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om inte din miljölampa slocknar av sig självt någon gång utan lyser hela tiden har du misständningar lite då och då - dvs mycket oftare än de 1-2 gånger du märkt.

Motorstyrsystemet är ganska känsligt och kan detektera (korrekta) misständningar som vi mycket enkelt kan missa. Bilen kan misstända men den behöver inte skaka som en tryckluftshammare för det - så det kan vara svårt att uppfatta alla misständningar själv.

Så du har med största sannolikhet misständningar lite då och då.

Ett sätt att få lite mer information om när/var/hur är att radera felkoden när den dyker upp. Kör sedan och var lite observant när miljölampan börjar blinka, för det är då som misständningen pågår. Samla sedan in freeze frame datan (visar info om vilket varvtal/last/temperatur osv som misständningen skedde) och radera felkoden och börja om proceduren igen. På så sätt kan du bygga upp lite statistik och som om det finns en gemensam nämnare. Är det tex vid WOT alla misständningar händer, vid vissa varvtal, motortemperaturer, osv?

I mitt fall så sker mina misständningar alltid vid tomgångsvarvtal eller däromkring och alltid med låg/ingen last alls.
bmwslangen
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 23:35
Ort: Malmö

Re: Felkoder till 850

Inläggav Indalsman ons 03 feb 2016, 16:58

Kollade igenom felkoder på min 855GLT -97 med Autocom ena dan och fick upp 2st felkoder på ECCn men dom verkar inte finans nånstans? Har inte sett dom i några listor och hittar inget när jag googlar på dom.

Koderna var 144 och 911.

ACn verkar vara ur funktion då den inte slår till eller sätter igång. Varmt och kall reglering fungerar vad jag vet, dock verkar den inte vilja styra ner luften på fötterna? den reglerar mitten utblåsen och framrute utblåset i alla fall.
//Per-Arne
Indalsman
Halkkörning
 
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 14 jan 2013, 18:31
Ort: Sundsvall
Kör: Volvo 855GLT -97

Re: Felkoder till 850

Inläggav DayDreamer ons 03 feb 2016, 17:01

Skulle gissa på att en kod är säkert för spjällmotor och den andra för AC typ lågt tryck.
Bild Min S70

Har VIDA och Dice, hjälper gärna till med att läsa ut felkoder :)
Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd
 
Inlägg: 6381
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 21:14
Ort: Värmland, Hammarö
Kör: S70 2.5T-99a

Re: Felkoder till 850

Inläggav HBBR sön 10 apr 2016, 11:40

Hjälp mig nu! Har suttit ett antal timmar i bilen nu och försökt bli klok på detta med felkoder. Har ju en 855 -96, dvs obd1 i obd2-uttag. Har gjort en egen ledhistoria för att smart kunna avläsa koder, men har inte gått så bra. Såå vi tar det från början... Fråga 1: Om jag stoppar in en led mellan 3 och 16. Då lyser den konstant, ska den göra det?
HBBR
Halkkörning
 
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 jan 2016, 18:56
Kör: Volvo 855R -96

Re: Felkoder till 850

Inläggav bmwslangen sön 10 apr 2016, 11:48

Denna setup använde jag för att läsa ut felkoder för värmesystemet (motorfelkoder läses ju ut via en standard OBD-felkodsläsare som vanligt då jag har Motronic 4.4).

Pin 6 är till modulen ECC (som jag ville läsa av)
Pin 16 är +12V
Pin 5 är signaljord
http://www.exx.se/objects/jagrullar/fel ... re_002.jpg
http://www.exx.se/objects/jagrullar/fel ... re_001.jpg

Men jag kan inte minnas att LED-lampan ska lysa konstant när man kopplar in den.


Pin 3 var väl till Motronic3.3 / Fenix 5.2

@HBBR : Vilket motorstyrsystem har du? Är det felkoder från motorstyrsystemet du vill läsa av?
bmwslangen
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 23:35
Ort: Malmö

Re: Felkoder till 850

Inläggav HBBR sön 10 apr 2016, 12:32

Jaa det är motorstyrningen jag vill åt då motorelektoniklampan började lysa i vintras. Ingen aning om vad är för system jag har. Hur vet man det?
HBBR
Halkkörning
 
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 jan 2016, 18:56
Kör: Volvo 855R -96

Re: Felkoder till 850

Inläggav Stoffy sön 10 apr 2016, 13:23

HBBR skrev:Jaa det är motorstyrningen jag vill åt då motorelektoniklampan började lysa i vintras. Ingen aning om vad är för system jag har. Hur vet man det?

10v-motorerna är Fenix.
Och nej, LED ska inte lysa direkt när den ansluts mellan pin 3 och 16 om den är inkopplad med rätt polaritet i alla fall. Jag vet faktiskt inte vad som händer om man vänder dioden på fel håll, kanske kan vara så enkelt att om man har den polvänd så lyser den konstant? Kanske värt att kolla upp. Långa benet ska kopplas till 16 och korta till 3.
Stoffy
Halkkörning
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 25 apr 2015, 08:21
Ort: Skåne
Kör: 850 2.5 SE -96 och VW CC TDI170 -12

Re: Felkoder till 850

Inläggav HBBR sön 10 apr 2016, 17:52

Har testat att vända dioden och då händer absolut ingenting. Skitskumt alltså.
HBBR
Halkkörning
 
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 jan 2016, 18:56
Kör: Volvo 855R -96

Re: Felkoder till 850

Inläggav bmwslangen sön 10 apr 2016, 20:16

Ja, hur vet man vilket system man har?

Funderarde faktiskt på hur jag tog reda på det. Jag tror jag snokade både här och där, läste lite här och lite där och la mitt eget pussel och kom fram till att jag borde ha Motronic 4.4

Sen verifierade jag det genom att titta på DME-boxen.

På min DME-box står det 0 261 203 167 och flärpar man in dessa siffror hos Bosch så säger Bosch att det är Control Unit för M 4.4.1 - så det får man nog lita på.


Jo, men en lysdiod måste vändas rätt för att ström ska flöda (och den ska lysa). Hörs ju lite på namnet - diod :-)
För icke elektronik-nördar så är en diod en komponent som likriktar strömmen, den släpper bara igenom ström åt ett håll (jämför det med en backventil).

Det är helt rätt, Stoffy - det långa benet ansluts alltid till plus och det korta till minus när det gäller lysdioder.



Bara ett förtydligande vad jag sa angående att läsa ut felkoder på min bil med Motronic 4.4. På denna fungerar det som sagt att använda ett vanligt OBD-II verktyg att läsa ut generiska felkoder. Och det har jag använt för att snabbt läsa ut felkoder. Men vill jag ha full koll så går jag såklart in med Vol-Fcr och läser av de Volvo-specifika felkoderna.



@HBBR : Jag funderar på om du kanske har Motronic 4.4 - för då kan det vara som så att pin 3 inte har den funktionen längre utan det har ersatts av att man kopplar upp sig via Vol-Fcr eller ett OBD-verktyg.

Så börja med att ta reda på vilket motorstyrsystem du har.
bmwslangen
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 23:35
Ort: Malmö

Re: Felkoder till 850

Inläggav DayDreamer sön 10 apr 2016, 20:21

10v motorerna har Fenix 20v motorerna (GLT) har Denso och turbomotorerna T5/2,5T har M4.4 om jag minns allt rätt :mrgreen:
Bild Min S70

Har VIDA och Dice, hjälper gärna till med att läsa ut felkoder :)
Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd
 
Inlägg: 6381
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 21:14
Ort: Värmland, Hammarö
Kör: S70 2.5T-99a

Re: Felkoder till 850

Inläggav HBBR sön 10 apr 2016, 20:25

Tack för bra och utförliga svar! Det är guld värt. Jag är verkligen inte teknikintresserad, med gett mig f-n i att lösa detta.
HBBR
Halkkörning
 
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 jan 2016, 18:56
Kör: Volvo 855R -96

Re: Felkoder till 850

Inläggav bmwslangen sön 10 apr 2016, 20:31

Denso har jag faktiskt aldrig hört talas om i detta sammanhang.
Trodde det bara var Siemens, Bendix och Bosch till 850-modellerna.


För att förtydliga så har jag en Volvo 855 2.5 GLT -96 med B5254S motor.


@HBBR : Men flärpa upp boxen så ser du på fem röda vad du har och du slipper gissa.
bmwslangen
Däckkrängare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 23:35
Ort: Malmö

Re: Felkoder till 850

Inläggav DayDreamer sön 10 apr 2016, 21:21

Kan som sagt säga att jag inte är hundra. Det kan vara så att Denso är på bilar med sugmotorer 99- Men ensak är iaf säker och det är att M4,4 är turbomotorer till 98 sen 99- blev det ett nytt styrsystem ME7 på turbomotorerna den saken är iaf klar.
Bild Min S70

Har VIDA och Dice, hjälper gärna till med att läsa ut felkoder :)
Användarvisningsbild
DayDreamer
Volvonörd
 
Inlägg: 6381
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 21:14
Ort: Värmland, Hammarö
Kör: S70 2.5T-99a



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster