Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#1066292
Jo, det stämmer nog att 4.4 fanns på vissa turbomotorer. Är ganska säker på att det satt 4.3 på en del turbomotorer också.

Ja, från 99 och framåt kan säkert stämma att det blev Denso på vissa motorer och modeller (och då hamnar vi ju utanför 850-modellerna). Just 96-97 hos 850-modellerna känns som något experiment eller mer transition period på flera områden.

Nåja... Lösningen är enkel - bara att flärpa upp locket och flukta!

Såhär såg min DME-box ut (Bosch-nummer är under låsbygeln så den får man flytta lite på)

Bild
Bild
av bmwslangen
#1066940
Nice!

Det är ett Motronic 4.3 system.

@HBR : Vad är det för modell? Är det en Volvo 855R -96 som i profilen? Vad är det för motor i den?

Har du möjligtvis en automatlåda?

Oavsett så har du Motronic 4.3 - då är frågan om dessa system supportar denna äldre typ av avläsning eller om man måste gå via VolFcr/OBDII som man måste med Motronic 4.4 systemet.
av HBBR
#1067294
...och vad kan man dra för slutsatser nu då? Finns det någon felkodsläsare på marknaden som fixar det systemet?
av bmwslangen
#1067432
Kan kommentera det jag vet : på min Volvo 855 -96 med B5254S-motor och Motronic 4.4 så använder jag nedanstående två alternativ (beroende på humör)
- OBD II Bluetooth dongle och Torque-appen på Android
- VolFcr på laptop
av bmwslangen
#1069857
@HBBR : Vad händer om du kopplar in en vanlig OBD II Bluetooth Dongle och kör Torque-appen och läser av felkoder - fungerar det på din bil?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]