- ons 07 maj 2008, 19:01
#191362
Om insuget läcker får vi sämre motorgång och därmed sämre vacum.. högst vacum har vi på tomgång, minst vacum om vi har full gas eller om vi kör med laddtryck.. Saab är faktiskt dom enda som har full broms även på fullt laddtryck.
Men bilens pedalväg ska vara densamma om man tar i ordentligt, varesej du har servohjälp eller inte.
Mackansglt skrev:Hade så på en BMW 525I. Ibland tog bromsen långt ner och blev helt stum och ibland tog den normalt. Var lite läskigt att köra då man aldrig visste hur bromsen skulle ta. Det visade sig vara att insugningspackningarna läckte och att det blev undertryck i bromsservon vilket fick bromsen att ta lite skumt. Bytte insugningspackningar och vips blev även bromsen som ny. Har nu inte kollat om hur bromservon är ihopkopplad med isuget på volvon men på BMW:en hade insug och bromservon förbindelse med en tunn slang.woo nu lugnar vi oss.. först av allt. Insuget SKA HA förbindelse med vacumservot. Det är insuget som förser oss med just vacum så att bromsservot kan fungera... (Audi har haft nån variant där styrservot skötte ett oljeservo..).
Kanske kan vara värt att kolla upp.
Om insuget läcker får vi sämre motorgång och därmed sämre vacum.. högst vacum har vi på tomgång, minst vacum om vi har full gas eller om vi kör med laddtryck.. Saab är faktiskt dom enda som har full broms även på fullt laddtryck.
Men bilens pedalväg ska vara densamma om man tar i ordentligt, varesej du har servohjälp eller inte.