Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#189121
Hallå, Ny i forumet, hoppas jag kan bidra med lite på sikt, men nu är jag nybliven bilägare o behöver lite hjälp!

Bilen ifråga är en V70 2,0 Se -98. Den har ett skallrande plåtigt missljud från motorrummet (centralt beläget) vid gaspådrag (belastning) på låga varv och hög växel, går över vid ngt högre varvtal. Det låter som något, exempelvis en metallkåpa är lös och vibrerar mot något i motorrummet.
Min mek har kollat lite, men hittar inget, får väl om det går fixa det själv istället, nån som har liknande erfarenhet och något tips på vad det kan vara? F:ö framvagnen glappar en hel del, snart dags o byta knutar, den har ju gått 21000 mil.

Henke
#189144
Det kan vara katalysatorns innehåll som skramlar, kan hända ibland. Troligtvis inget som besiktningen bryr sig om så länge det finns kvar så mycket att avgasreningen fungerar. Kan gå många år till utan problem. Farsans kat (V70-98,2,5L, 21.000mil) har låtit så något år. Lite irriterande kanske men inget att fästa sig vid. Kryper du under bilen och låter nån starta motorn kan det kanske lokaliseras till katten. Låter just mest när man ska iväg från stoppljus o likn. Knackar det från framvagnen kan det vara "trumpinnarna" dvs krängningshämmarstagen. De är lätta att byta.
#189167
Mja, mkt intressant teori om katten, Du menar att det är motorns vibrationer vid låga varv o belastningen som gör att något i katten vibrerar...

Dock ett litet ytterligare klargörande: det låter inget om man trycker ner kopplingen o varvar motorn... det är bara när maskin belastar drivlinan hårt på låga varv som missljudet visar sig.

Skall undersökas närmare.. samt kolla upp det du nämnde om framvagnen förstås, tack!

Det är förhoppningsvis inte mycket att bry sig om funktionsmässigt som du säger, men irriterande är det!

Nån med någon ytterligare teori?

:)
#786131
väcker liv i denna tråden då jag har exakt samma problem.

skallrar under framvagnen någonstans vad gaspådrag 1-3 ans växel ganska hårt gasat. lugnt gasat inget ljud. neutralt läge inget ljud.

låter verkligen som om något vibbrerar, Men kan det vara något annat farligt fel?

s60 R 2,4 -02 fullservad inga läckage vad jag kan se. Går fint i övrigt. gåt 28kmil
#786142
volvos602002 skrev:väcker liv i denna tråden då jag har exakt samma problem.

skallrar under framvagnen någonstans vad gaspådrag 1-3 ans växel ganska hårt gasat. lugnt gasat inget ljud. neutralt läge inget ljud.

låter verkligen som om något vibbrerar, Men kan det vara något annat farligt fel?

s60 R 2,4 -02 fullservad inga läckage vad jag kan se. Går fint i övrigt. gåt 28kmil
Min värmesköld över grenröret va lös pga. att hålet där skruven går igenom hade rostat sönder. så jag löste det genom att sätta en större bricka på översidan.

Kan vara värt att kolla i alla fall.
#787389
henkeponken skrev:Hallå, Ny i forumet, hoppas jag kan bidra med lite på sikt, men nu är jag nybliven bilägare o behöver lite hjälp!

Bilen ifråga är en V70 2,0 Se -98. Den har ett skallrande plåtigt missljud från motorrummet (centralt beläget) vid gaspådrag (belastning) på låga varv och hög växel, går över vid ngt högre varvtal. Det låter som något, exempelvis en metallkåpa är lös och vibrerar mot något i motorrummet.
Min mek har kollat lite, men hittar inget, får väl om det går fixa det själv istället, nån som har liknande erfarenhet och något tips på vad det kan vara? F:ö framvagnen glappar en hel del, snart dags o byta knutar, den har ju gått 21000 mil.

Henke
Lägger in en gammal tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ljud#p9389

Jag har samma problem som i tråden ovan och ska prova med att byta olja i lådan till helsyntet. Det kanske inte hjälper, men är billigare än att chansa med ny katt, för det mycket dyrare.
#788463
Kolla remskivan/frihjulet på generatorn. Fladdrar multiremmen är det ett tecken på att den är paj. Lossa remmen och håll fast rotorn i generatorn med en mejsel, nu ska remskivan gå att vrida runt åt ena hållet men inte det andra (funkar som en backspärr). Volvo tar 850kr, jag beställde för ca 350kr på Ebay, samma tillverkare(INA).
#788475
Kolla även fästen till avgassystemet. Hade själv problem förut med att det spänne som håller ihop framröret med resten av systemet låg o skallra mot avgasplåten när motorn kränger till vid belastning. Av det problemet kan man sedan härleda att motorfästen förmodligen kan behöva bytas, så det kan vara något värt att se över. Blir en jävla skillnad när man bytt motorfästen på en sådan pass gammal bil.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]