Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#578205
Jeg hadde også en ABS lampe som lyste iblant. Åpnet boksen med dremel kuttskive. Brøt sønder lokket til kontakten :( Det finns en spak på baksiden som man ikke kan se. Får lime ihop lokket. Kretskortet og lødningene så ikke så dårlige ut, men jeg lødet de to strømtilførselpunktene, limte igjen lokket med badrumssilikon. Nu ser ABS ut til å fungere bra!! Hadde litt silikon på punktene jeg hadde lødet for å erstatte det skyddande laget som fanns der innan, vet ikke hur viktig det er.

Just det, får å få bort kontakten må man dra ut två skiver (på kontakten) som låser kontakten til ABS datorn, kan være svårt å se i mørkret.
#578212
halus skrev:Hadde litt silikon på punktene jeg hadde lødet for å erstatte det skyddande laget som fanns der innan, vet ikke hur viktig det er.
Bra inlägg Halus!

Då jag arbetar på ett företag som tillverkar allehanda kretskortslösningar, inklusive klimatskyddade, tempcyklade och tropikaliserade dito, så kan jag tillägga att den skyddande silikonytan bör återställas så gott det är möjligt för att klimatskydda de elektroniska komponenter som finns i styrboxen. Alla former av fukt direkt på ett kretskort ger upphov till oxidering, vilket i sin tur ger dålig kontakt. Nu vet jag inte vad för grejjor det finns för detta som är tillgängliga utanför branschen, men någon form av silikonlack eller liknande bör fungera väl.

Enheten bör efter lackeringen även torkas i rumstemperatur fastän i något högre luftfuktighet som möjligt. Detta för att lacken skall härda så bra som möjligt.

//Static
#586404
Suck!

Ni är så duktiga och enträgna att jag bara vill applådera er helt enkelt :-)
Jag har ju naturlitgvis oxå en blinkande dum lampdjä...
Någon runt Uppsala trakten som kan åtgärda det åt mig kanske? Mot ersättning naturligvtis, dock mindre än vad T.ex Upplands Motor tar i ersättning.

Vh
#586575
Jag har lött om några styrenheter, och det här är min metod:
Jag värmer kanten med varmluftspistol tills limmet mjuknar, man får värma försiktigt under lång tid, plast leder värme dåligt. Sen tar jag en låsringstång för utvändiga låsringar och öppnar med. Det finns små hål i kanten på styrenheten för ena piggen på tången, och den andra mot kanten på locket. Man får bra kraft på locket i rätt riktning (rakt upp). Det blir märken efter tången på ett par ställen, men mycket mindre än om man håller på att bryta med skruvmejsel hela vägen runt. Använder man rätt mängd lim när man sätter ihop den syns det knappt att den har varit isär.

Jag löder om samtliga stift i kontakten, resten brukar inte vara någon fara med. Använder tennsugen för att få bort allt gammalt tenn och lägger på nytt. Lättare att se att det blir en bra lödning jämfört med att bara värma om. Ett par av stiften sitter i jordplanet på kortet, och det är svårt att få tillräcklig värme på dem med en lödpenna med liten spets. Det brukar bli en större lödkolv på 70 eller 80W på just de ställena. Tvättar bort fluss med sprit eller bromsrengöring. I brist på bättre har jag lagt vaselin på kortet för att skydda det mot vatten. Har vaselin på spray som jag använder till kontaktstycken annars. Vad tror du om det, anthistatic?
#777515
ibo skrev:Jobbet startades i fredags och avslutades i lördags. Med goda resultat.

Tänkte snabbt beskriva vad som gjordes så att andra modiga hemmamekare får lite hjälp på traven.
Först en liten bild av min "exlusiva" elektronikhörna (som är förpassad till våran inglasade balkong).

Bild

Nåja. Börja med att lokalisera Styrenheten till ABSen, Finnes på övre högra hörnet i motorrummet. Den lossas enklast med en E5 (utvändig) torx på spärrskaft eller med en E5 på en bitskruvmejsel . Se till att ha tålamod med denna biten, det är trångt att komma till med spärrskaftet.

När väl Styrboxen är bortkopplad och avhängd från dess kablar så är det dax att få upp lådan.
Den är i två delar, sammanbunden med en vidhäftande gummilist, alltså den är som tur var inte ultraljudssmält. Som med åldern sitter stenhårt.
Börja med att bända bort de stålbrickor (4 st, som sitter vid varje skruvhål).
Sedan m.h.a en spårmejsel brytbort kanterna vid gummilisten, var försiktig så att du inte slinter och skadar kretskort.

NOTERA! Att min box krävde denna något hårda behandling eftersom jag inte hade verktyg nog för att få isär lådan på ett snyggt sätt. Använd det sätt som ni anser är lämlpigt för er.

Bild
Bild


När väl hela listen är borttagen så kan ni bryta upp locket m.h.a en tång.

Bild

Efteråt så borde ni ha något som detta framför er:

Bild

I min box så var det mekanisk trauma som hade fått lödöarna på hufvudströmen att lossna.

Bild

Bara till att tennsuga av, göra rent och , förtenna och löda om.
Notera! att det ligger ett tunnt skickt skyddande silicon på kretskortert som med fördel skall tasbort med mejsel på de områden som skall lödas.
Passade på att gå över alla "större" lödningar för att säkerställa funktionallitet.

När detta var fixat så var det dax att få ihop lådan, sätt på locket och försegla med lämpligt material. Jag använde PL 400 och "Vulkatejp", samt så återanvände jag stålbrickorna.

Nu slutligen en bild på en 98-modells ABS Styrenhetskontaktstycke.

Bild

Hoppas att detta kan hjälpa någon.

MVH:
/IBO
Bugar och bockar! du gav mig modet att ge mig på det själv. Väntar ihärdigt på att silikonet ska torka för att sedan montera! besiktning vankas och vill helst slippa köpa styrenhet nr.2 :)

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]