Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#347014
om du tittar var bromsvätskebehållaren sitter, under den längre ner ser du en aluminiumklump, går rör in i den! Under den sitter ABS-boxen! För att komma åt den tar du bort luftfilterburken! Sitter me utvändig TORX, E5 eller E6, kommer inte ihåg vilket! 4 st skruvar!

Detta menar jag:

Bild

Bild
#347031
Greeken skrev:okej ska kolla det, men rören då? hur gör jag med dem :P
dom behöver du inte röra! Är bara boxen du ska ta bort!

Ser ut så här när boxen är borta:
Undersidan av aluminiumklumpen!

Bild
#347195
Undrar om det är samma fel på min -99a ?

Helt utan anledning så börjar Tracks eller ABS (vid broms) att jobba.
Men jag har ingen fel indikeringslampa och heller inga felkoder registrerade.

Kan ju vara fel på någon givare, men då borde man få en felkod ?

EDIT : skriver så man fattar noll !!
Senast redigerad av 1 caysie, redigerad totalt 0 gånger.
av cub
#415539
Jag har haft samma problem med ABS-lampan som kommer och går samt ibland även det hysteriska mekaniska fluddret från ABSen igen. Idag öppnade jag lådan men vid en första översyn så ser jag inte några direkt taskiga eller släppta lödningar. Hur tydligt syntes det på era?

La ni sedan på något på kretskortet igen istället för silikonlagret?
#415570
Har mer eller mindre samma problem som er andra här i tråden. Fast min ABS-lampa lyster allt som oftast, men slocknar dock ibland. Har även vid några enstaka tillfällen det mekaniska fluddret som nämns i tråden. Extra tråkigt är det att lampan fortfarande tänds trots nybytta givare bak (som enligt firma var felaktiga)

Hur kollar/rengör jag kransarna?
Går kransarna att byta? Hur?

Kolla ABS-boxen är givetvis det sista jag vill, dessutom överensstämmer inte symptomen med en felakig styrbox (hade felindikering - Vänster Bak, inte höger som verkar vara det klassiska på ABS-boxarna).

Vad mer kan jag kolla/göra/byta/fixa för att bli av med detta problem?
av *pettson*
#415630
Problemet med ABS systemet som går in lämnar inga felkoder. Det beror på läsfel hos en av givarna fram (eftersom bak är skyddade mot nötning och smuts). Givaren har svårt att läsa kransen och tolkar det som om hjulet står stilla, det beror på smuts som skärmar metallen för väl, eller en eller flera sprickor i kransen. OM hastighetsmätaren fungerar utmärkt trots problemet med ABS systemet så är det HÖGER tandkrans som är problemet. Om hastighetsmätaren får problem samtidigt som det här uppstår är det VÄNSTER krans.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]