Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toby_tott
#187533
hej!!

jag är en liten amatörmekare som försöker att få ner mina verkstads räkningar lite :lol:

Nu undrar jag om det finns någon som har ett bildspel, som enkelt visar hur man byter olja på en Volvo v70 -98 GLT
2.5 liters motorn, automatlåda.

MVH
Torbjörn
Användarvisningsbild
av Örnen
#187556
Du behöver 6 liter olja helst helsyntet 5W/40 ett oljefilter som är samma som till Volvo 240, 740,940,340,850 ,V70 mm med bensinmotorn. Ev skaffar du också en ny mässingsbricka (för trågbulten), brukar kunna gå ta den gamla men om du vill undvika ev få litet läckage så ska du köpa ny bricka. Grejorna spar du pengar på att köpa från tex Biltema.
Oljebyte är rätt enkelt.
Kör motorn varm så rinner oljan ur lättare.
Börja med att hissa bilen i framvagnen så du kommer under.
Använd helst garagedomkraft och pallbockar. Hissa mitt på hjälpramen framtill. (Hjälpramen sitter runt och under motorn du ser den kraftiga balk som rundar oljefiltret på bilens högra sida och går runt över på andra sidan). Sänk ner på pallbockar som du sätter på bakkanten av hjälpramen bakom framhjulen eller på annat lämpligt ställe.

Ha ett kärl beredd(tex en uppkapad/kluven 20L plastdunk). Kryp in under bilen. Trågbulten/pluggen för oljeavtappningen sitter i sidan på oljetråget (gjort av aluminium) riktad bakåt i färdriktningen. Pluggen kan sitta rätt hårt. Lossa den så du kan fortsätta skruva för hand. Tryck den med lätt tryck litet inåt tills gängan släpper (då slipper du få oljan att pluppa ur pluggen rätt ner i oljan).
Låt oljan rinna en stund så allt rinner ut. Torka av oljepluggen med tygtrasa.
Lossa oljefiltret. Om någon drummel dragit åt oljefiltret väldigt hårt kan det sitta fast rätt bra. Kör i så fall en mejsel eller pryl genom från sidan brukar det gå lättare vrida(kommer säkert nån skvätt olja). När filtret är lossat så kolla att inte gummipackningen sitter fastklistad i motorn. Torka rent ytan där filtret suttit.

Stryk på lite motorolja på det nya filtrets gummipackning och dra fast det för hand med måttlig kraft.
Sätt tillbaks oljetrågsbulten med packning (mässingsbricka) Dra åt.
Sänk ner bilen och lossa oljepåfyllningslocket på motorn slå i 6 liter olja.
Starta motorn (normalt så kan oljetryckslampan lysa en kort stund). Ta en kort provtur kolla att det är tätt kring oljepluggen och oljefiltret. Kan hända lite olja rinner/droppar kring filtret om du grisade mycket då du tappade ur.
Kontrollera oljenivån (kan vara svårt se när oljan är nybytt) :-)-)

Klart och nu har du sparat en tusenlapp... :D
Användarvisningsbild
av Örnen
#188971
Ja skall man vara riktig noga så är det väl 5,8L. Lämnar du in bilen på Volvo står det debitering för 6L och så avrundar de priset till närmaste tusing uppåt. :D
Brorsan är yrkesmilitär och har hållit undervisning i motorkunkap och reparationer. Har hänt nån värnpliktig i ett obevakat ögonblick toppfyllt en motor och sedan tänkt provstarta....neeeeeeej :oops:
Användarvisningsbild
av Funk
#188996
Häll bara i max 5 liter och kontrollera, toppa sedan upp det som behövs. Det blir alltid en del kvar motorn efter tömningen.

/Thomas
av *pettson*
#189018
Funk skrev:Häll bara i max 5 liter och kontrollera, toppa sedan upp det som behövs. Det blir alltid en del kvar motorn efter tömningen.

/Thomas
Ja oljestickan bestämmer ALLTID..
av d98josu
#773025
Bytte idag på min S70 T5. Köpte 5l Pennasol Super Pace för 299 kr. Hällde i varenda droppe och fyllde den tomma dunken med spilloljan. Dunken blev inte full (visst, lite spill plus det i filtret saknas). Mätstickan visar på mitten, kanske lite under.

Slutsats: allt rinner inte ut ur motorn samt att man troligtvis får lite mer än vad som står på dunken.

/ johan
Användarvisningsbild
av Nexus
#773030
hade du haft fullt i motorn från början hade du fått ur mera.... jag kör alltid max på stickan. Får lätt i 5,5L vid oljebyte. Kör alltid bilen varm innan så oljan är tunn och rinner lätt :D
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]