Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toby_tott
#187533
hej!!

jag är en liten amatörmekare som försöker att få ner mina verkstads räkningar lite :lol:

Nu undrar jag om det finns någon som har ett bildspel, som enkelt visar hur man byter olja på en Volvo v70 -98 GLT
2.5 liters motorn, automatlåda.

MVH
Torbjörn
Användarvisningsbild
av Örnen
#187556
Du behöver 6 liter olja helst helsyntet 5W/40 ett oljefilter som är samma som till Volvo 240, 740,940,340,850 ,V70 mm med bensinmotorn. Ev skaffar du också en ny mässingsbricka (för trågbulten), brukar kunna gå ta den gamla men om du vill undvika ev få litet läckage så ska du köpa ny bricka. Grejorna spar du pengar på att köpa från tex Biltema.
Oljebyte är rätt enkelt.
Kör motorn varm så rinner oljan ur lättare.
Börja med att hissa bilen i framvagnen så du kommer under.
Använd helst garagedomkraft och pallbockar. Hissa mitt på hjälpramen framtill. (Hjälpramen sitter runt och under motorn du ser den kraftiga balk som rundar oljefiltret på bilens högra sida och går runt över på andra sidan). Sänk ner på pallbockar som du sätter på bakkanten av hjälpramen bakom framhjulen eller på annat lämpligt ställe.

Ha ett kärl beredd(tex en uppkapad/kluven 20L plastdunk). Kryp in under bilen. Trågbulten/pluggen för oljeavtappningen sitter i sidan på oljetråget (gjort av aluminium) riktad bakåt i färdriktningen. Pluggen kan sitta rätt hårt. Lossa den så du kan fortsätta skruva för hand. Tryck den med lätt tryck litet inåt tills gängan släpper (då slipper du få oljan att pluppa ur pluggen rätt ner i oljan).
Låt oljan rinna en stund så allt rinner ut. Torka av oljepluggen med tygtrasa.