Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
#183560
Hej
Min farthållare har vart trasig sen jag köpte bilen, tog nu i saken och gick ut läste av felkoderna.
Fick den här felkoden på Sockel B2
1-2-2 "Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal"
Men det säger mig inte det minsta, nån som har nått tips på var jag kan börja att kolla
Sen lyckades jag inte att få bort felkoden på Sockel B2 men på Sockel A3 så lyckades jag få bort felkoderna, har gjort som det står i guiden men det vill sig inte. Gör man på något annat sätt på den sockeln eller är det jag som är värdelös? :D

Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Örnen
#183572
Lossa batteriets minuspol någon minut, sätt tillbaks. Då ska den "glömma" felkoden. Kolla så du har stöldkoden till bilstereon så du slipper skaffa ny från Volvo.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183592
Hastigheten har inte varit över 35 km/h sen du satte på tändningen, så koden har helt rätt! Den försvinner av sig själv när du kommer upp i 35 första gången. Åk en sväng, läs sen koderna med motorn igång så ska du se att den är borta.

Kolla kontakterna på broms och kopplingspedalerna. Vakuumpumpen till farthållaren sitter under batterihyllan, det har väl hänt att en slang har lossat...
av MickeH
#183603
Okej, tack för svaret. Ska genast gå ut och prova!
Så man lyfter bort batteriet för att kunna se vakumpumpen? Skulle du/nån kunna ordna fram bilder på kontakterna som sitter vid pedalerna? Vad ska jag göra med dom, rengöra eller kolla om dom bara ser för taskiga ut? :D
När vi väl är igång här så märkte jag en skumm sak med bromsarna. Jag hade 2 felkoder på sockel A3 och de var 1-4-2 och 2-2-3, ABSen och bromsarna har fungerat utmärkt men efter att jag tog bort felkoderna så började ABS lampan lysa så då provade jag nypa bromsarna på slask och då fick ABSen jobba lite och då slocknade lampan. Sen for jag en vända till biltema sen när jag stannade så såg jag att de rök lite lätt ur vänster bakdäck. Provade känna på skivan och den var varm men inte så att man brände sig, jag undrar då om det kan vara handbromsen som strular, den brukar kärva rätt mycke och ligga på ibland. Vad tror ni?
Ska kila ut och kolla om jag fått nå fler felkoder på ABSen, men de lär jag ju garanterat ha då lampan lös när jag for iväg. Återkommer snart!
Mvh Micke
av MickeH
#183605
Sådär, nu har jag vart ute och kollat felkoder, hade inga felkoder på absen eller farthållaren! Nu återstår bara problemet att få igång farthållaren!
Tack för länken, ska gå ut och kika på det nu!
Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183606
Du behöver inte lyfta batteriet för att se pumpen, men det kanske blir lite lättare... Men börja med kontakterna, det är vanligast. De sitter i pedalstället så att pedalerna trycker på dem när du inte trampar. Du får ta ner panelen där.
Justera så här: Tryck ner pedalen. Dra ut knappen, känns som en massa hack. Släpp upp pedalen, då åker knappen in igen lagom långt.
Om man halkar av pedalen när man kör så att den slår upp kan knappen hoppa in för långt, samma sak om man lyfter i pedalerna. Då får man justera.

När man har kopplat bort batteriet eller nollat felkoder tappar styrenheten minnet helt. Då vill den göra sitt självtest vid 30 km/h innan den släcker lampan.

Skivorna blir varma när man kör och bromsar normalt, jag vet ju inte hur långt du har till biltema... Men blir en varmare än de andra så ligger det antagligen på.
Det är aldrig fel att se över bromsarna, ta isär, göra rent och smörja upp. Gör du det en gång om året kan du spara en hel del pengar och bekymmer...
av MickeH
#183623
Hej
Nu har jag vart och kollat kontakterna, dom verkade då bra enligt mig, dom kärvade inte eller så. Kikade på pumpen också och såhär såg den ut! Det saknas en slang där och jag kunde då inte hitta den, vart går den slangen (om det nu ens ska vara nån där)
http://rapidshare.com/files/103588444/DSC00091.JPG
Dåligt ställe att ladda upp bilder på, jag vet. Men det var de enda stället jag visste om.
Mvh Micke
av MickeH
#183647
Var nu och satte ihop allt igen så jag kan använda bilen imorgon. Men nu måste nått ha gått fel, den går lite dåligt på tomgång. Kör jag och stannar så går tomgången ner till ca 500varv sen efter går den upp igen efter 1-2 sekunder. Hur kan det komma sig? Vet om att jag drog åt en slangklammer från luftburken som bara hängde och dinglade, men de kan ju knappast ha påverkat nått(eller?). Har provat läsa ur felkoder ur Sockel A2 och jag fick bara 1-1-1

MVH Micke
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183660
Bilder: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=28235

Jag tror inte det fattas en slang, en anslutning ska vara tom. Det är ju en vakuumpump, så det är ett utlopp för luften.

Styrenheten har tappat tomgångsadaptionen när du hade loss batteriet. Det fixar sig själv när du har kört lite.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]