Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas.Karlsson
#176932
Hejsan... Vi har ett problem på tjejens s70.. eller problem och problem.. mer en väldigt störande sak..

Det är så här att hennes larm dosa måsta vara väldigt nära vindrutan när man låser upp... Och NEJ det är inte dåligt med batterier dom är nya :D

Någon som vet vad felet kan vara?

Tack så länge hoppas någon har tid att svara om dom sitter på svaret.. =)
Användarvisningsbild
av Nexus
#176935
orginal larm??? är det lika dålig mottagning med andra dosan oxå??
av thunder and lightning
#176955
jag har hört från en mekaniker på volvo att det är mottageren i bilen som sitter uppe på instrumenthuset som är kass! man kan byta mot en från år 2000 och då ska det tydligen bli så bra att man kan vara flera meter ifrån! min är lika dålig den men ibland så funkar den 3-4 meter bort och man blir lika förvånad varje gång det händer! ?:-/
Användarvisningsbild
av Örnen
#176959
Hej
Lägger upp mitt PM till frågeställaren som jag skrev för några timmar sen så att andra kan ta del av det.

Jag vet precis vad felet är. Det är en liten mottagare som brukar gå sönder till billarmet som sitter just under instrumentpanelen bakom hastighetsmätarhuset . Då blir räckvidden för billarmet förkortad. Min farsas V70-98 fick just det felet och det är relativt lätt att fixa. Gå till Volvo och köp 9184799 (Denso)i den satsen ingår två larmdosor och en mottagare. Fungerar dina larmdosor bra så kan du bara köpa mottagaren. Du behöver inte programmera om något om du byter mottagare, endast om dina nuvarande dosor måste bytas ut eller är utslitna måste du på verkstad för omkodning. Det kan ju vara svårt att veta om dosorna är felaktiga när ändå inte mottagaren funkar som den ska. Tror det är lika bra att köpa de två dosorna och mottagaren i pkt pris för om senare en av dina dosor måste köpas blir det dyrare. (Ofta kan ju batteribyte räcka) I satsen får man nästan dosorna med gratis. Köper du satsen ingår monteringsanvisning. Man måste lossa/ta bort överdelen av instrumentpanelen för att komma åt. Mottagaren är svart 60*80*25mm och sitter med två skruvar och en kabelanslutning bakom instrumenthuset.

På farsans bil behövde jag bara byta mottagaren. De två extradosorna har vi inte programmerat om men har dessa som reserv om de gamla går sönder. Omkodning kostar några hundralappar enl. verkstaden som uppgav att det går att programmera max 3 dosor till ett larm.

Hoppas du har nytta av tipset. Har du en annan årsmodell eller larmtyp kan artikelnumret vara fel, men numret står på den kartong jag sparat.

Nu har räckvidden förbättrats från ca 5 cm till 20-25meter.
av JanEkstrand
#177084
Hej

Har samma problem men är utan larm kan det vara mottagaren som sitter på instrummentpanelen som är kass då med ?:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Örnen
#177608
Hej
Ja det var inte helbilligt, kan ha gått på 1200 eller 1500 kr. Hittar inte kvittot så jag vet inte säkert. Det var ju inte mina pengar och jag var lite osäker att köpa begagnat för det kan ju vara som att kasta pengarna i sjön och sedan få göra om samma procedur med panelen. Vet man att fjärrarna är OK så räcker det att köpa mottagaren och då skulle jag tro man hamnar på 800kr eller nått. Ännu så länge tar inte Volvo ut avgift om ni ringer och får prisuppgift. Kostar ju först om man köper nått. :wink:

Vet att det finns en sjysst kille som säljer delar på blocket som brukar ha 850-V70 grejor att sälja. Han skulle då ha 100-150kr för en beg mottagare + frakt.

Enl monteringsanvisningen verkar det vara samma mottagare för bilar som bara har fjärrlås som fjärrlarm. Står att satsen går att använda för bilar med nyckellås för ombyggnad till fjärrlås. Det behövs som sagt ingen programmering av koder vid endast mottagarbyte. Mottagaren måste dock passa till rätt modellår. Kan säkert skilja på fabrikaten eftersom Volvo ofta bytt underleverantörer av komponenter. Ring Volvo.

När ni byter batterier till fjärrkontrollerna köp då kvalitetsbatterier typ Varta och inte de billiga alternativen. Inget kul när batterierna tar slut och man måste vänta tills larmet tjutit färdigt för att kunna starta bilen. Är det inte så att man inte kan starta den bara en gång efter det till man har nytt batteri? Vill minnas det är nått sånt.
av DrEvilBoy
#222423
AcidRaven skrev:Jag vet att Volvo tar 1600kr för att enbart byta dosa och programmera. Var in och frågade igår 30/9
:-O)

För 1 dosa och programmering?

Finns det någon annan verkstad som kan programmera dosor som man köper från exempelvis skroten? eller är det bara de stora volvo verkstäderna som har möjlighet att programmera in dosorna?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]