Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tidigare haft strul med att bilen lagt av.

Motor och ström funka som det skulle med ingen tändning av motorn. Alla lampor i bilen lös som dem skulle i instrumenten. Satt och förstökte att starta bilen i 5 min.. För att sedan bara starta igen och funka som den skall igen.

Jag har haft ett liknande fel tidigare men då bara att bilen dött för att 15 sek senare starta upp och funka igen.

Åkte till Mekonomen verkstan jag använder och läste av felet.. Men där fanns inget fel. Men han visste att detta händer denna modell då och då. Felet är tydligen att Kamaxelgivaren (1215:-) felar. Denna är inte bytt än.. Utan skall in imorn för rep.

Får kolla detta senare idag.. ?:-/

Och nu idag samma fel som innan, men denna gång slutade motorn att gå runt.
Utan när jag vrider om nyckeln kommer bara ett pys ljud och sen inget mer.. Batteriet har fortfarande ström.

Någon som kanske vet något.. :?:

Jag fick detta som svar när jag mailade en kille på volvo nu.

jaha du, det verkar ju som om felet bytt karaktär. Kolla så att inte pluskabeln från batteriet ligger nära några andra kablar, det kan bli signalstörningar då startmotorn arbetar.
Känn även på bultarna mellan motor och vxl. Tändlägesgivaren sitter där och kan bli störd av dåligt draget bultförband.
Kolla även jordkabeln mellan kaross och vxl.
Kolla även reläer och säkringar i motorrummet.

Låter vettigt detta. Får kolla sen.
Senast redigerad av 4 Braweheart, redigerad totalt 0 gång.
av Red Dragon
Vart den inte sur efter 5 minuters startförsök? Luktade det bensin?
Har du försökt att bogsera igång den?

Har själv ungefär samma sorts startproblem..Helt hopplöst
av Red Dragon
grammse skrev:ja det var ett bra svar. kolla ett det är spänning till startmotorn och kolla över kablarna JORD
Vart går de blå jordkablarna, de förgrenar sig ju efter batterianslutningen? Finns det flera dolda jordkablar?
Det var även snack om tändlägesgivaren? vart sitter den.
Användarvisningsbild
av Braweheart
Red Dragon skrev:Vart den inte sur efter 5 minuters startförsök? Luktade det bensin?
Har du försökt att bogsera igång den?

Har själv ungefär samma sorts startproblem..Helt hopplöst
Har glömt tilläga att jag lyft av - polen på batteriet i 2-3min och det först efter detta som bilen startat.

Gjorde samma sak igår kväll och efter ca 5-10min efteråt starta bilen som vanligt..
Nu är bilen på verkstan.. För se vad dem säger sen..
Användarvisningsbild
av Braweheart
Red Dragon skrev:
grammse skrev:ja det var ett bra svar. kolla ett det är spänning till startmotorn och kolla över kablarna JORD
Vart går de blå jordkablarna, de förgrenar sig ju efter batterianslutningen? Finns det flera dolda jordkablar?
Som jag fårstog det av killen som gav mig dessa svar så sitter denna givare någonstans monterad i fästena motor/vxllåda. Exakt var vet jag ej.

Killen på Mekonomen trodde mer på att det var kamaxelgivaren.
av *pettson*
Braweheart skrev:
Red Dragon skrev:
Som jag fårstog det av killen som gav mig dessa svar så sitter denna givare någonstans monterad i fästena motor/vxllåda. Exakt var vet jag ej.

Killen på Mekonomen trodde mer på att det var kamaxelgivaren.
vevaxelgivaren sitter monterad precis i skarven motor/låda rakt uppifrån. Fördelarlocket hittar du ju... om du tittar till höger om det på nästa kam så sitter kamaxelgivaren där.
Användarvisningsbild
av Braweheart
Dem ringde från Mekonomen nu och dem har bytt kamaxelgivaren och gått igenom tändsystemet, som ser mycket fint ut.. (trodde inget annat heller :P )
Sen bytte även tempgivaren och termostaten.

Skall prova att köra ett tag nu och sen om detta hjälpt.
av Red Dragon
Hmmm...Är kamaxelgivare-Tändlägesgivare-Vevaxelgivare en och samma givare...fast med flera olika namn? ;-//
Användarvisningsbild
av Braweheart
Red Dragon skrev:Hmmm...Är kamaxelgivare-Tändlägesgivare-Vevaxelgivare en och samma givare...fast med flera olika namn? ;-//
Nä det är olika. Dem sitter på olika platser iaf.. :arrow:

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]