Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#173758
Tjena! Går i tankarna på att ev investera i en c70 cab typ 2.4T runt 00-02a ev en T5:a osså till "rätt pris". Ni som kan lite mer om C70 modellen kanske kan ge mig tips och för/nackdelar om denna modell, ex vad jag ska tänka på och titta efter på dessa bilar, barnsjukdomar osv...

Vore väldigt tacksam för för alla svar/kommentarer/erfarenheter.

Mvh Jurgen.
Användarvisningsbild
av gundj
#174257
Tidiga modeller hade problem med cabrioletmekanismen sägs det, min -01 har fâtt nâgot utbytt, vad vet jag inte.
Annars är det väl plastbitarna pâ styrstoppen som gâr sönder.
Knarrande ruta i förardörren mot cabben är lite irriterande, hoppas det blir mindre när jag fâr dit ett fjäderbensstag.

Lägg ett fläskigt bud sâ kanske du fâr köpa min ;-)
av Gostaedman
#695711
Har en C 70 Cab 2,4 T 2005 4300mil, kul sommarbil, har åkt en långresa Orust - Nordkap, hade 1 vecka på mig men det gick bra. Vad jag upplevde då var , vindbruset = tjutet från fönstret i vänsrter dörr, (Jobbigt) samt att bilens sportvagnsfjädring som väl inte passade på alla gropiga vägar där uppe. Men i övrigt trevlig och lättkörd bil som inte är i behov av någon starkare motor, ska man åka behagligt med nedfälld cab, så bör man inte köra mer än i 80-90 km/tim och vill man stå på någon gång, så tycker jag att det känns som om inte chassit kan tillgodogöra sig så mycket mer motor!
av C70Turbo
#813655
Har en C70 2.4T från 2000 med låga mil sedan några år tillbaka och fungerar mycket fint. Exakt samma driftkostnader som motsvarande V70 har jag noterat efter service, kamremsbyte, osv. Bagageutrymmet är inte det största, men bakstätet är och andra sidan "enormt" för klassen. Bruset i min cab är definitivt märkbart vid 110 km/h och över, men ofta slår jag på stereon och glider i 120-130 i mycket behaglig miljö. Stolarna är ju fantastiskt sköna och körgången är otroligt skönt på typiska turer om 1,5-2 timmar längs med västkusten. Har en granne som kör och parkerar utomhus året runt och tyget håller förvånansvärt bra. Räcker med färguppfräschningskittet från Volvo verkar det som för att få tillbaka lystern, har dock aldrig provat det på min.

Problem: började pipa från cab-mekanismen om att den inte var på ordentligt, men verkstaden felsækte och nollställde elektroniken (1000 SEK) och sedan dess fungerar det 100%. Det knakar vid max rattutslag just nu, försöker lokalisera felet just nu.
av heden75
#813683
Visst var det de årsmodellerna av bland annat C70 som har haft problem med spjällhusen? Det är nog en bra idé att kolla om det är bytt eller renoverat/rengjort.
av volvoc70cab
#965661
Det knakar vid max rattutslag just nu, försöker lokalisera felet just nu.
Smörj ändstopparna med lite grafitfett så försvinner "knarret".
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]