Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apuman
#154629
Hej!
Tänkte slänga ut frågan här innan jag bestämmer mig.

Bör man köpa en importerad V70:a 2,5 SE AUT (140 Hk motorn alltså). Årsmodell 1997.

Dessutom har jag hört att både motorn och lådan strular ganska mycket på den modellen.. Någon som har erfarenhet? Hur är det med 2:a handsvärdet?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#154682
Flyttad pga postning i fel forum.

//David
av Mikael G
#154695
Bör och bör, man väljer väl bil efter vad plånboken tillåter och efter hur mycket pengar man vill lägga.

V70 2.5 SE är ingen dålig bil nåt sätt, både motorn och lådan kommer från 850 och är två ganska trista men robusta grejer. Det är en helt okej bruksbil men inget som direkt kittlar när man kör. Är det fin, går bra och har ett okej pris så är det bara att slå till om du gillar bilen.

Andrahandsvärdet på en volvokombi är det få bilar som slår.
av Apuman
#154720
Mikael G skrev:Bör och bör, man väljer väl bil efter vad plånboken tillåter och efter hur mycket pengar man vill lägga.

Andrahandsvärdet på en volvokombi är det få bilar som slår.
Tack för ett snabbt svar ju! :)
Japp - 140 Hk hoppar man ju inte högt över men driftsäkerhet slår högt!

Det jag tänkte på är att 2:a handsvärdet kanske blir lite lägre för att den är just importerad...

Hur som - ska åka och titta på den så får vi se!
av Mikael G
#154733
Apuman skrev:
Mikael G skrev:Bör och bör, man väljer väl bil efter vad plånboken tillåter och efter hur mycket pengar man vill lägga.

Andrahandsvärdet på en volvokombi är det få bilar som slår.
Tack för ett snabbt svar ju! :)
Japp - 140 Hk hoppar man ju inte högt över men driftsäkerhet slår högt!

Det jag tänkte på är att 2:a handsvärdet kanske blir lite lägre för att den är just importerad...

Hur som - ska åka och titta på den så får vi se!
Jo risken är att den kommer ligga lite lägre i pris jämfört med motsvarande svensksåld men å andra sida så brukar man inte betala för en "svensksåld" när man köper den så det går nog jämnt upp.

Lycka till med bilhandlandet!
av DrEvilBoy
#154918
Kolla upp bilen väldigt noga.... Letar själv efter en V70, och har upptäckt att det är mycket fiffel med bilarna. leta upp en checklista som du kan pricka av.... typ historik och om du kan kontakta tidigare ägare. Många bilhandlare hetsar en och många köper bilen utan att ha kollat upp den ordentligt.

Bor i Örebro och har upptäckt att det är mycket fiffel med mätarställning eller saknade serviceböcker på importer som firmor säljer. Ett ställe som jag har varit i kontakt med verkade dock bra då jag frågade om jag fick ta bilen till Volvo och kolla upp den på verkstaden... inga problem fick jag till svar. Andra handlare verkar inte vara så bekväma när den frågan kommer på tals.

Ett råd.... ta god tid på dig... hetsa inte.... impuls köp inte.
Om du tittar hos en bilhandlare och tittar på bilen och provkör och vill ha den..... säg då till att de ska reservera den och du återkommer nästa dag och kollar upp den igen..... för mig så upptäcker jag alltid fel andra gången jag ser bilen som tex rost, läckande motor m.m.

Har själv hittat en importbil med en massa utrustning.... det positiva anser jag är att den är import 2002 och endast haft 2 ägare i sverige. om den haft 10 ägare så skulle jag inte vara intresserad.
av Fisketorp
#154963
mm beror väl lite på vad för typ av de 10ägaran är?

Som ex min 855a import 01 tror jag. jag är 5e eller 6e ägaren på den.

1, importören (säljaren)
2, stackaren som köpte den för 74tusen =P
3, Killen som gjorde fynd och köpte den för 8tusen pga många enkla 2or
fixade felen och sålde den sedan.
4, kompisen köpte den för 25tusen
5, Jag bytte bil med kompisen och blev ägare till denna 855a läcker olja osv men var ändå värt det.

5-6ägare på 5-7år är ganska mycket tycker jag själv, iallafall på en importbil där man inte vet så mycket historik. dok känner jag alla utom nr1 men eftersom kvitto från hans bilfirma följde med anntar jag att han endast är säljare och inte "förare" av bilen.

Egentligen är det bara 2pers som andvänt bilen nr 2 samt jag.
kompisen körde knappt något under det året han hade den pga inbrott i bilen som tog lång tid att reparera samt byte av hjulager som tog ca 3mån =P

//Martin
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]