Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mange 68
#154414
Ja, det är en Cross Country 98, så då har vi rett ut det. Mer beskrivet så går bilen litet framåt fastän jag har kopplingen intryckt och växlarna får våldas in. Ungefär som om man bara skulle ha trampat ned kopplingen halvvägs. Nu uppstod problemet tyvärr när min fru stod i en drive-in kö så hon nötte förmodligen lamell ordentligt. En stillsam fråga, varför i all världen skulle jag kolla bromsoljenivån?
Användarvisningsbild
av Nexus
#154425
Mange 68 skrev:Ja, det är en Cross Country 98, så då har vi rett ut det. Mer beskrivet så går bilen litet framåt fastän jag har kopplingen intryckt och växlarna får våldas in. Ungefär som om man bara skulle ha trampat ned kopplingen halvvägs. Nu uppstod problemet tyvärr när min fru stod i en drive-in kö så hon nötte förmodligen lamell ordentligt. En stillsam fråga, varför i all världen skulle jag kolla bromsoljenivån?
För att broms och koppling har samma behållare. så läcker t e x slavcylindern och nivån blir för låg i behållaren så blir det luft i systemet
av Mange 68
#154516
Aha, man lär sig saker här! Nej det var inte låg nivå i bromsvätskebehållaren, däremot hade jag in den på gymnasiets fordonslinje för kamremsbyte och byte av handbromsbackar. Inget av det borde ha med bromssystemet att göra men de KAN ha bytt bromsolja för att det kanske ingår i 22500mila servicen, det har jag ingen koll på men en fundering. OM de bytt och inte luftat ordentligt, skulle det kunna förklara att kopplingen i botten är ungefär som halv koppling i normala fall? Jag har vågat mig på att provköra ikväll och lamellerna slirar inget när jag kör, utan endast när jag använder kopplingen. Bromsarna känns också normala. Vilka tänkbara fel kan det vara förutom min eventuella ide' om luft i systemet?
av *pettson*
#154520
Mange 68 skrev:Aha, man lär sig saker här! Nej det var inte låg nivå i bromsvätskebehållaren, däremot hade jag in den på gymnasiets fordonslinje för kamremsbyte och byte av handbromsbackar. Inget av det borde ha med bromssystemet att göra men de KAN ha bytt bromsolja för att det kanske ingår i 22500mila servicen, det har jag ingen koll på men en fundering. OM de bytt och inte luftat ordentligt, skulle det kunna förklara att kopplingen i botten är ungefär som halv koppling i normala fall? Jag har vågat mig på att provköra ikväll och lamellerna slirar inget när jag kör, utan endast när jag använder kopplingen. Bromsarna känns också normala. Vilka tänkbara fel kan det vara förutom min eventuella ide' om luft i systemet?
tycker den iden låter ganska bra faktiskt..
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]