Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mange 68
#153810
Luktar lamell om min XC 70 -98. Kopplingen fungerar dåligt, bilen drar litet fast jag trycker pedalen i botten och växlarna är tröga att få i. Kan låg/obefintlig oljenivå i växellådan vara orsaken? Hur kan man kolla nivån?
Om kopplingen måste bytas, någon som har koll på vad Volvo tar för ett kopplingsbyte?

Lamdalampan lyser, kan man se felkoder på liknande sätt(blinkande lysdioder) som på volvo 850, eller på annat sätt. Hur gör man i så fall?
Användarvisningsbild
av Lilja
#153818
För det första finns det ingen XC70 98.
Det låter ju onekligen som kopplingen är slut eller ligger och slirar, har du tur är det kanske bara kopplingscylindern. Dock förra gången jag såg en bil som luktade koppling och betedde sig sådär var det packboxen som hade gått och kletat ner hela lamellen med olja som sen låg och slirade.
Användarvisningsbild
av Eson
#153964
tror han mennar cross contry eller?
Användarvisningsbild
av ketto
#153981
Eson skrev:tror han mennar cross contry eller?
jo men de heter inte XC70 utan V70 XC
Dom nya är heter Volvo XC70


Varför de är skillnad vet ja inte! :lol:
Användarvisningsbild
av #27
#153998
Kolla nivån i bromsvätskebehållaren kan vara för låg..


De går inte att läsa ut felkoderna som man gjord på 850, man måste ha verktyg..
av *pettson*
#154008
Mange 68 skrev:Luktar lamell om min XC 70 -98. Kopplingen fungerar dåligt, bilen drar litet fast jag trycker pedalen i botten och växlarna är tröga att få i. Kan låg/obefintlig oljenivå i växellådan vara orsaken? Hur kan man kolla nivån?
Om kopplingen måste bytas, någon som har koll på vad Volvo tar för ett kopplingsbyte?

Lamdalampan lyser, kan man se felkoder på liknande sätt(blinkande lysdioder) som på volvo 850, eller på annat sätt. Hur gör man i så fall?
först av allt luktar det väl lamell för att just den slirar.. sen är det frågan om den slirar för att du inte kopplar ur helt.. eller om den är inoljad?..
Men känner du att den inte kopplar ur så är det ju dags att kikar på just urkopplingsmekanismen innan det blir att byta just koppling, packbox med mera..
Användarvisningsbild
av Nexus
#154148
70xc eller xc 70 skit samma. Ett kopplingsbyte på Bilia ligger runt 15000 kanske beroende på vart i landet och om det måste bytas mera saker så blir det ju självklart dyrare :(
av *pettson*
#154218
grammse skrev:70xc eller xc 70 skit samma. Ett kopplingsbyte på Bilia ligger runt 15000 kanske beroende på vart i landet och om det måste bytas mera saker så blir det ju självklart dyrare :(
wow... :shock:
Användarvisningsbild
av Nexus
#154256
*pettson* skrev:
grammse skrev:70xc eller xc 70 skit samma. Ett kopplingsbyte på Bilia ligger runt 15000 kanske beroende på vart i landet och om det måste bytas mera saker så blir det ju självklart dyrare :(
wow... :shock:
vad skrev jag fel nu då?????? 11000 för ett byte då om det passar herr*pettson* bättre i smaken :evil: :wink:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
#154363
-----------------------------------
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]