Fisketorp skrev:Det var inget dyrt pris *pettson* ifall kamremmen skulle hoppa/gå av är det inte toppen som far åt skogen då?
Hört att det ska ligga på ca 20-25tusen att få det fixat på volvo, kan detta stämma, eller är det mer som brukar gå sönder vid ett sådant haveri?
ontopic... Går det att få felet fixat för en sådna summa och du vet att du ska ha bilen ett bra tag till så är det nästan bara att slå till om plåndboken hänger med =)
Annars gör som jag, har en läkande 855a 94a 24`000mil. import, misskött av tidigare ägare osv. går dok kanon så håller säkert länge till.
Iåmed att den läcker kör jag på billig biltema olja, då jag inte presar bilen något större så funkar det bra. håller väl inte i längden att göra såhär då jag anntar att lekaget blir värre eller besiktningen vill gnälla.
men änsålänge är det inte specielt dyrt att hälla i mer olja jämtemot att ordna lekaget.
//Maritn
Jodå det är toppen/ ventilerna som far iväg då..
Men du vet att krydda är nåt verkstäderna gillar.. kom på förut att jag skulle lagt på 400 för topplockbultarna.. men det är inte nån större summa..
Om du demonterar toppen själv.. lämnar den för renovering handlar det om ca 4000kr..
Tillkommer då pengarna jag sa och sen bultarna då för 400 så blir det korrekt.
Så då monterar du tillbaka toppen när du får hämta den..
Att det kostar så mycket på verkstan är bara som vanligt..
räknar man såhär så blir det pengar..
8,10 timmar för ett byte..x 1500kr..= 12150 för jobbet..plus då 5450(+400 för bultarna) = 5850kr
det blir totalt..= 18000kr... men med volvos egna priser på alla packningar och annat så blir det väl 2500 för packnings satsen istället för dom 650 jag köper satsen för på parner.. då steg priset ytterligare..
att lätta på kåpan och byta tätningarna kan jag tänka mej kostar i storleksordningen..
4,7 timmar a 1500= 7050
material= 4 packboxar, 1 kamrem samt lim + 20 tätningar= 4x90+ 500+ 300 + 20x20= 400= 1560kr
Totalt alltså= 8610 spänn...för att byta endast tätningarna..
Du gör det helt själv (totalrenoverat) för 5850kr.. Om du vet nåt om ventilslipning och locket i övrigt är bra så behöver du klyva, tvätta och slipa in ventilerna, samt åtgärda packningsytorna.. samt montera tätningarna som ingår i satsen för 650spänn.. sen dunka ihop toppen igen..
Så då pratar vi om 4000kr mindre ändå.. alltså en totalkostnad på 1850 spänn...
Ju händigare man är... ju billigare blir det ju..
Är nu inte du så händig så finns det ju alltid folk som är.. och som inte kostar 1500 i timman..
Jag har nu helrenoverat en motor åt mej själv..
Topplocket är lite portat och alla packningsytor är åtgärdade. Allt är uppmätt. Tätningarna är bytta och ventilerna är både maskinslipade och handslipade in i toppen. Blocket är honat har fått nya kolvringar samt att det är helt nya lager i hela maskinen plus att jag bytt vevstakar i motorn till parners av grövre variant. Jag har bytt oljepickup och tråg till 2002 års modell för att få oljekylen nedflyttad på tråget istället för i kylaren.. jag har lackat allt och tvättat allt. Motorn har kostat ganska exakt 24000kr
med inköp av objektet och inköp av tråg och övriga delar..
Samma motor kostar ganska exakt 47000kr att inhandla...