Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanG
#153740
Hejsan. Har en volvo 850 se 2.5 från 1995 som har gått 24200 mil. Har kört 1800 mil sedan i Maj då jag köpte den. Och på dessa mil har jag fyllt på minst 4 liter olja.

Bytte olja för c.a 4 veckor sedan, Köpte 20 L Agrol 10-40w. och nu är bara halva stickan våt. Kör mycket motorväg med högt varv. Kan det vara det? Inget läkage under bilen och den ryker eller tickar ingenting? Vad ska jag göra? Skrota? Den går kanon!
av JonathanG
#153746
Böt tändstift i Augusti. Och då såg dom skit fina ut. Jämförde med Haynesboken och dom var som dom skulle =)
av *pettson*
#153830
JonathanG skrev:Böt tändstift i Augusti. Och då såg dom skit fina ut. Jämförde med Haynesboken och dom var som dom skulle =)
tja det enda jag kan rekommendera är att byta ventiltätningarna på den. Dom är förmodligen torkade och därför drar den olja.. Går att utföra på två sätt.. antingen med topplocket på plats. Eller så renoverar man topplocket komplett och får som en ny bil. :wink: Det är vad känslan och plånboken säger..
av JonathanG
#153847
Vad kostar Vis 1, att renovera med toppen på plats? Och går det att utföra själv? Och vad kostar det att renovera hela toppen? Låter som att det skulle kunna vara billigare att hitta en annan motor :-(
av *pettson*
#153895
JonathanG skrev:Vad kostar Vis 1, att renovera med toppen på plats? Och går det att utföra själv? Och vad kostar det att renovera hela toppen? Låter som att det skulle kunna vara billigare att hitta en annan motor :-(
vet inte vad volvo tar för bytet. Det är i princip dom som kan byta tätningarna på plats så att säga. Däremot kostar det 4000 att få en topp helrenoverad där jag kan lämna. Sen tillkommer 650spänn för packningarna och 500 för en kamrem + 300 för limmet. Det gör ett totalpris på 5450kr om du väljer att göra borttagning och ditsättning själv. Samt då lämnar den för just 4k. Kan du slipa in ventilerna själv och tvätta osv.. så ingår allt du behöver i packnings satsen för 650kr.. Då tillkommer bara mera tid för dej själv.. då blir totalkostnaden 1450kr samt en massa tid..
att byta motor istället för att renovera är ett dumt argument. Eftersom motorerna du byter till är lika slitna i just toppen.. Sålänge du monterar nåt som är äldre än tja 15-17000 mil så är det samma visa..
av Fisketorp
#154048
Det var inget dyrt pris *pettson* ifall kamremmen skulle hoppa/gå av är det inte toppen som far åt skogen då?

Hört att det ska ligga på ca 20-25tusen att få det fixat på volvo, kan detta stämma, eller är det mer som brukar gå sönder vid ett sådant haveri?

ontopic... Går det att få felet fixat för en sådna summa och du vet att du ska ha bilen ett bra tag till så är det nästan bara att slå till om plåndboken hänger med =)

Annars gör som jag, har en läkande 855a 94a 24`000mil. import, misskött av tidigare ägare osv. går dok kanon så håller säkert länge till.

Iåmed att den läcker kör jag på billig biltema olja, då jag inte presar bilen något större så funkar det bra. håller väl inte i längden att göra såhär då jag anntar att lekaget blir värre eller besiktningen vill gnälla.

men änsålänge är det inte specielt dyrt att hälla i mer olja jämtemot att ordna lekaget.

//Maritn
av *pettson*
#154107
Fisketorp skrev:Det var inget dyrt pris *pettson* ifall kamremmen skulle hoppa/gå av är det inte toppen som far åt skogen då?

Hört att det ska ligga på ca 20-25tusen att få det fixat på volvo, kan detta stämma, eller är det mer som brukar gå sönder vid ett sådant haveri?

ontopic... Går det att få felet fixat för en sådna summa och du vet att du ska ha bilen ett bra tag till så är det nästan bara att slå till om plåndboken hänger med =)

Annars gör som jag, har en läkande 855a 94a 24`000mil. import, misskött av tidigare ägare osv. går dok kanon så håller säkert länge till.

Iåmed att den läcker kör jag på billig biltema olja, då jag inte presar bilen något större så funkar det bra. håller väl inte i längden att göra såhär då jag anntar att lekaget blir värre eller besiktningen vill gnälla.

men änsålänge är det inte specielt dyrt att hälla i mer olja jämtemot att ordna lekaget.

//Maritn
Jodå det är toppen/ ventilerna som far iväg då..
Men du vet att krydda är nåt verkstäderna gillar.. kom på förut att jag skulle lagt på 400 för topplockbultarna.. men det är inte nån större summa..
Om du demonterar toppen själv.. lämnar den för renovering handlar det om ca 4000kr..
Tillkommer då pengarna jag sa och sen bultarna då för 400 så blir det korrekt.
Så då monterar du tillbaka toppen när du får hämta den..
Att det kostar så mycket på verkstan är bara som vanligt..
räknar man såhär så blir det pengar..
8,10 timmar för ett byte..x 1500kr..= 12150 för jobbet..plus då 5450(+400 för bultarna) = 5850kr
det blir totalt..= 18000kr... men med volvos egna priser på alla packningar och annat så blir det väl 2500 för packnings satsen istället för dom 650 jag köper satsen för på parner.. då steg priset ytterligare..
att lätta på kåpan och byta tätningarna kan jag tänka mej kostar i storleksordningen..
4,7 timmar a 1500= 7050
material= 4 packboxar, 1 kamrem samt lim + 20 tätningar= 4x90+ 500+ 300 + 20x20= 400= 1560kr
Totalt alltså= 8610 spänn...för att byta endast tätningarna..

Du gör det helt själv (totalrenoverat) för 5850kr.. Om du vet nåt om ventilslipning och locket i övrigt är bra så behöver du klyva, tvätta och slipa in ventilerna, samt åtgärda packningsytorna.. samt montera tätningarna som ingår i satsen för 650spänn.. sen dunka ihop toppen igen..
Så då pratar vi om 4000kr mindre ändå.. alltså en totalkostnad på 1850 spänn...
Ju händigare man är... ju billigare blir det ju.. :wink:
Är nu inte du så händig så finns det ju alltid folk som är.. och som inte kostar 1500 i timman..


Jag har nu helrenoverat en motor åt mej själv..
Topplocket är lite portat och alla packningsytor är åtgärdade. Allt är uppmätt. Tätningarna är bytta och ventilerna är både maskinslipade och handslipade in i toppen. Blocket är honat har fått nya kolvringar samt att det är helt nya lager i hela maskinen plus att jag bytt vevstakar i motorn till parners av grövre variant. Jag har bytt oljepickup och tråg till 2002 års modell för att få oljekylen nedflyttad på tråget istället för i kylaren.. jag har lackat allt och tvättat allt. Motorn har kostat ganska exakt 24000kr
med inköp av objektet och inköp av tråg och övriga delar..
Samma motor kostar ganska exakt 47000kr att inhandla... :wink:
av Fisketorp
#154126
Det var ingen dålig förtjänst *pettson*

Är kanske inte fullt så händig men man lär ju sålänge man lever.

tråkiga är att bilen måste funka åtminstone 4-5dagar/v och då är det lite trist att meka avancerade saker själv ifall det går åt skogen=P

Kna ju alltid inhandla en billigt 740 under tiden =)

//Martin
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#154202
Dum fråga bara: hur mycket olja är det acceptabelt att den drar ? Har hört 1L per 1000 mil är helt OK. Har även sett någonstans att "Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km" (lånat fritt ur http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... f38b9982dc).

Om JonathanGs bil drar 4L på 1800 mil är det 0.22L per 1000 km dvs normalt ? Eller vad säger ni andra ?
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]