Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#153888
Toke skrev:Hej igen!
Jag har inte mätt upp spänningen ännu. Vet inte hur jag skall fixa det då fenomenet bara uppkommer ibland.
Igår när blinkningarna uppkom så tändes även indikeringen "Fel på mototrelektoniken". Det har inte hänt förrut. Men motorn gick som vanligt utan problem.
Värdet som jag skall få till när jag mäter regulatorn. Ska det vara normal spänning? dvs. ca 14volt?
mät över dina batteripoler när det är som värst. Du ska MAX ha 14 volt.. gärna runt 13.6-13,8 du kan få toppar runt 14,2.... men sticker det iväg längre...ja då är du ett fel på spåret..
av Toke
#153890
Tack för ditt snabba svar.
Jag skall försöka tajma när felen uppkommer och när jag har ett mätinstrument med mig.
Vad tror du om att indikeringen tändes. Är det skadligt för motorn?

Hur svårt är det att byta regulator? Såg att Mekonomen tog 1655kr för den. Är det någon som vet var man kan hitta den billigare?
av *pettson*
#153896
Toke skrev:Tack för ditt snabba svar.
Jag skall försöka tajma när felen uppkommer och när jag har ett mätinstrument med mig.
Vad tror du om att indikeringen tändes. Är det skadligt för motorn?

Hur svårt är det att byta regulator? Såg att Mekonomen tog 1655kr för den. Är det någon som vet var man kan hitta den billigare?
köp den på autoexperten där kostar den 400 spänn men är av hellas fabrikat.. köpte iallafall min där för de priset.
Det som gäller är att lyfta servopumpen och sen ta bort generatorn. Lossa sen svarta kåpan, lossa skruvarna till regulatorn och byt den. återmontera kåpa och generatorn. OM nu spåren på släpringarna är mycket slitna så sätt inte tillbaka generatorn. Leta efter en begagnad istället..Är spåren mycket slitna så slår dom sönder kolen i nya regulatorn..
av Kena
#154145
1655 på Mekonomen!!! alltså vad har hänt med resrvdelspriserna sista åren??? köpte regulator med kol och hela klabbet till 740:n för 5(år) sedan och kostade då ca 300kr (Bosch) tror det var på Mekonomen. Snuskig inflation eller?
av Toke
#154457
Mätte idag upp spänningen över batteriet med bilen på tomgång. Naturligtvis så var det inget blinkande då. Men spänningen låg konstant på 14.7-8.
av *pettson*
#154533
Toke skrev:Mätte idag upp spänningen över batteriet med bilen på tomgång. Naturligtvis så var det inget blinkande då. Men spänningen låg konstant på 14.7-8.
det låter väldigt högt...14,7 är på tok för högt.. menar du har nästan 15 volt i bilen..13,8 till 14,2 är väl mer att se som normalt..
av Toke
#154569
Tyder det då på felaktig regulator ?
av *pettson*
#154601
Toke skrev:Tyder det då på felaktig regulator ?
Tja 14.7-8 ska den ju aldrig komma upp i, det är ju helt klart... så inte är den hel iallafall..

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]