Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#152912
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en S70 2.5T -99 fungerar bra.

När jag kom ut till bilen nu i kväll så var det frost på den(ca -2 grader), när jag startade bilen så gick den verkligen ojämt ett tag. Detta är något jag var med om på min gammla SAAB från 94 men ska det verkligen vara så även på en 99a? är det kanske så att alla bilar dras med detta?

MVH
Jimmy
Användarvisningsbild
av mr850gle
#152916
Nei dette er ikke normalt,har en 850 gle 93 mod gått 243.000 snart og den går like jevnt sommer som vinter.Eneste er at den går litt ujevnt de første minutter før motorn blir varm.Da ligger den på ca 800-850 omdr og maler som en kattepus!! :D
av snowman
#152920
mr850gle skrev:Nei dette er ikke normalt,har en 850 gle 93 mod gått 243.000 snart og den går like jevnt sommer som vinter.Eneste er at den går litt ujevnt de første minutter før motorn blir varm.Da ligger den på ca 800-850 omdr og maler som en kattepus!! :D
Vad kan vara problemet att tomgången pendlar så pass då?
Användarvisningsbild
av mr850gle
#152925
Ikke godt og si kan være så mangt desverre.Men kan jo godt poste ut noen alternativer jeg fikk av en volvoekspert her i Lillestrøm,etter at jeg hadde trøbbel med at bilen stoppet etter motorvask for ca 2-3 uker siden.Bilen min kunne plutselig bare dø helt ut og stoppe ved høy fart,værst var den ved oppbremsing og tomgang, gikk meget ustabilt,men dette er nå rettet opp.Hadde bilen på service i Årjeng og de fant ikke ut av dette,ingen feilkoder og finne i følge verkstdet!! Hadde en 240.000 service. :D Sjekk evt dette svar jeg fikk av denne karen I Lillestrøm!1 goood luck.

> Jeg har vært borti liknende symptomer som du beskriver, og da har
> > > > feilen
> > > > vært vann/olje i "brønnene" for tennpluggene i toppen som har gitt
> > > > overslag.
> > > > Siden den har vært på service har de kanskje sjekket dette, men jeg
> > > > nevner
> > > > det for sikkerhets skyld siden du nettopp har foretatt motorvask mener
> > > > jeg...
> > > >
> > > > Noe annet jeg har vært borti er at rotoren har løsnet fra festeplata
> > > > si
> > > > i
> > > > kamakselen, eventuelt at hele festeplata har løsnet. Da blir den svært
> > > > ustabil før den stopper helt.
> > > >
> > > > Begge feilene ovenfor er i motorens høyspentsystem og gir dermed ikke
> > > > feilkoder. Velkjent for en habil bilmekaniker, men en lærling el. kan
> > > > ha
> > > > oversett det.
> > > >
> > > > Det er mye mulig at symptomene skyldes flere feil, men et sted må man
> > > > jo
> > > > begynne. Eller så er Volvomotoren en stabil konstruksjon og feilene
> > > > som
> > > > oppstår er oftest relatert til en av motorens mange elektriske givere.
> > > > Også
> > > > bensinpumpe og bensinpumperele kan ta kvelden på en såpass gammel bil.
> > > >
> > > > En siste ting jeg vil nevne i farten er tomgangsventilen som styrer
> > > > lufttilførselen ved tomgang. Den har en svakhet på de eldste
> > > > modellene,
> > > > og
> > > > må som regel byttes etter en stund. Volvo hadde en utvidet garanti på
> > > > denne,
> > > > men den er selvsagt forlengst utløpt.
> > > >
> > > > Gi meg gjerne en tilbakemelding om hva som viste seg å være galt.
> > > >
av snowman
#152964
Tack för svaret!

Värt att nämna är att detta är en bil som endast gått 7000 mil och som var inne på sin 7500 mila service för bara någon månad sen.

Jag har hafft problem med att motorlampan tänds och har bytat luftmassemätaren, bilen går som saggt lika bra som innan jag bytade LMM.

Bilen går ojämt bara ett par minuter vid uppstarten då den hostade till 1 gång, sen stabiliserade den sig.

Denna ojämnhet finns endast när det är - grader(eller ialla fall ganska kallt)
av snowman
#155121
Var ute en runda med bilen nu ikväll och denna gången gick motorn ojämnt säkert ett par minuter, men sen var det stabilt och bra igen.

Graderna här är 2+ så det verkar vara så snart graderna kommer ner runt sidda nivår och under.

Uppmärksammade att det var ett extremt litet batteri som sitter i bilen, kan detta ha med saken att göra?
Användarvisningsbild
av mr850gle
#155153
snowman skrev:Var ute en runda med bilen nu ikväll och denna gången gick motorn ojämnt säkert ett par minuter, men sen var det stabilt och bra igen.

Graderna här är 2+ så det verkar vara så snart graderna kommer ner runt sidda nivår och under.

Uppmärksammade att det var ett extremt litet batteri som sitter i bilen, kan detta ha med saken att göra?
Har du hatt motorvask i den senere tid evt??Og batteriet som du nevner er det meget viktig at det er på nok ampere Disse ligger på 45-60 ampere,sjekk at du har riktig ampere. Important this. :D
av snowman
#155168
mr850gle skrev:
snowman skrev:Var ute en runda med bilen nu ikväll och denna gången gick motorn ojämnt säkert ett par minuter, men sen var det stabilt och bra igen.

Graderna här är 2+ så det verkar vara så snart graderna kommer ner runt sidda nivår och under.

Uppmärksammade att det var ett extremt litet batteri som sitter i bilen, kan detta ha med saken att göra?
Har du hatt motorvask i den senere tid evt??Og batteriet som du nevner er det meget viktig at det er på nok ampere Disse ligger på 45-60 ampere,sjekk at du har riktig ampere. Important this. :D
Nä jag har inte tvättat motorn alls(köpte bilen för 1 månad sen) vet dok inte hur förra ägaren gjorde. Jag ska kolla upp det där med batteriet.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]