Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
#152015
När jag köpte min bil i sommras så var den utrustad med motorvärmare. Sitter en kontakt bakom nrplåten fram. Tror det är av den gamla modellen som är lite större. Har tre stifft varav ett är lite grövre. Va på Mekonomen och köpte en sladd eftersom den inte följde med. Men det verkar inte funka. Bilen får ingen ström. Var ska jag börja leta, jag har inget verktyg för att mäta ström osv. Förra ägaren sa att han aldrig använt det, och han har ägt den sedan 96. Vore tacksam för tips.
av Kena
#152025
Är det ingen ström till cupevärmaruttaget eller menar du fram till block/motorvärmaren?
av Tompa R
#152055
Nä motorn får ingen ström, de höra att inget händer + att de inte finns ström i kontakten inne i bilen.
Användarvisningsbild
av uno83
#152111
Du kan ju följa kabeln från uttaget i fronten om du är under bilen, och kolla att inte nån koppling hoppat ur.
av Kena
#152128
Kan vara isärdragna för att det är kortis någonstans.
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
#153819
Ja, det brukar ju sitta en liten förgreningsdosa efter huvudkontakten, som delar sig en till kupén den andra till patronen i blocket. Min lade oxå av och det visade sig att jag hade alldeles för lång kabel till bilen och det fick till följd att det började bli varmt i anslutningarna efter nåra dar... Det hela slutade med att förgreningsdosans stift hade blitt så varma att det smält i dosan; därav ingen ström. :idea:
Jag löste det på eget vis genom att skarva ihop skiten med hjälp av lödkolv o krympslang. Men jag råder hellre till att köpa nytt om det smält/oxiderat för jag gjorde hela bilen strömförande vid ett tillfälle; det pirrade i hela armen när jag tog i motorhuven.... ;)
av Tompa R
#154207
Har löst problemet nu. Tog i sär alla koplingar och rengorde dem. Va mkt oxid där. På med lite spray och nu fungerar det igen. :lol: Tack för alla tips :wink:
av Kena
#154287
Det är nog en ganska provisorisk lösning, 5-56:a i elgrejjor är bara nödlösning, byt till fräscha grejjor som har ordentlig kontakt. Här där jag bor har sista 3åren varit 3 garage bränder vintertid, orsak troligen motorvärmarutrustning i dåligt skick.
av Tompa R
#154331
De va lite belägningar på kontakten, skrapa lite på det och smörjde upp. Vi får se hur länge de håller. Hoppas hela vintern, och jag ska inte parkera i garage.

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]