Sida 2 av 2

Postat: tis 02 okt 2007, 13:03
av Fisketorp
Säker på att bilen inte är sne?

fick en historia berättad igår om en gubbe som råka göra sin hundkoja sne. slet konstant snett på ett däck hur dem än stälde in(gick väl inte att rikta bilen på den tiden?)

Krävs inte mycket för att bilen ska bli sne verkar det som, kompisen körde in en "box" enda som vi "dödliga" kunde se var en paj kofångare samt huv, annars gick bilen bra.

vid kontroll på verkstad inför försäkring så visade det sig att bilen var sne.

//Martin

Postat: tis 02 okt 2007, 14:45
av *pettson*
Fisketorp skrev:Säker på att bilen inte är sne?

fick en historia berättad igår om en gubbe som råka göra sin hundkoja sne. slet konstant snett på ett däck hur dem än stälde in(gick väl inte att rikta bilen på den tiden?)

Krävs inte mycket för att bilen ska bli sne verkar det som, kompisen körde in en "box" enda som vi "dödliga" kunde se var en paj kofångare samt huv, annars gick bilen bra.

vid kontroll på verkstad inför försäkring så visade det sig att bilen var sne.

//Martin
en sned axel ska närmaste däcknasare se på ett kick. Det är därför mätning mot centrumlinjen finns. Alla övriga hjulvinklar påverkas ju också vid en ev. krock. Bara att kolla så alla värden är inom tolerans.
Kikar man inte på centrumlinjen kan man ju ställa värdena rätt men ändå få en bil som drar snett utan uppenbar orsak tyvärr.