Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#136635
hej jag har haft problem med att min bil sliter däck fram och drar snett (vet riskerna med fyrhjulsdriften) fixades på volvo nya däck 4-hjuls inställning och byte av en led... men den drar snett fortfarande trots att hjulinställningens värde var "ok" enligt mekarna. jag har även ett missljud när jag krypkör i snäva kurvor med stort "rattutslag" är det drivknutar eller kan det vara något annat?! om någon vet vad det är så vill jag gärna veta vad det kan kosta att åtgärda och om det är möjligt att fixa med "svensson verktyg" av en hyffsat duktig amatör?!
Användarvisningsbild
av Nexus
#136654
hur var de gammla däcken skitna??? Inga kärvande bromsar??
oljudet du hör vid fullt ratturslag kan vara styrstopparna

Nu har jag startat tråden lite så flera kan hänga på och säga att jag har fel :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
#136668
Phantom skrev:Du hade bytt en led...men kan det fortfarande inte vara en spindelled/länkarm eller stötdämpare-/fäste ???? Bara lite egna funderingar :???:
Visst kan det vara så men jag tycker de borde ha kontrollerat alla ev glapp vid hjulinställningen på VOLVO :roll:
Användarvisningsbild
av Phantom
#136672
grammse skrev:
Phantom skrev:Du hade bytt en led...men kan det fortfarande inte vara en spindelled/länkarm eller stötdämpare-/fäste ???? Bara lite egna funderingar :???:
Visst kan det vara så men jag tycker de borde ha kontrollerat alla ev glapp vid hjulinställningen på VOLVO :roll:
Visst borde de gjort det...men man vet aldrig vilken dag det var för meken :wink: inget illa menat men alla kan göra en miss och inte göra de obl kollerna :idea:
av Stefan1
#136675
Alltså då jag haft problem med slitna däck sedan jag köpte bilen på volvo för ca 2.5 år sedan har dock kört långt.... fick nya däck en gång, fram där de slits i ytterkant nu slets det på samma sätt och denna gång fick jag bra pris typ (det verkar nu som det inte slits på samma sätt (lika fort) men bilen drar fortfarande mekarn sa att det kunde vara någon broms som låg på. (har tappat förtroendet för min lokala volvohandlare då de inte kunnat åtgärda felet trots flera chanser) men det där med stoppar och de andra sakerna ni snackar om hur felsöker jag lättats?! kan ju säga att jag märkt att fälgarna fram är lite nersmutssade mer än bak någon sa att om "gummidamaskerna" går på drivisarna så blir det så men jag vet också att jag har lite läkage av olja och styrservovätska (nivån hålls efter noga) det läcker från fästena för rören som går in/ur kylarn......de upptill (någon som kan tala om vilken slang som är vilken och vad det är mer än styrservoolja) inte tagit tag i detta men ska. så jag vet inte om damaskern/a på drivisarna är trasiga.


jag vet att jag har haft strul med ett ok bak.....om det ligger på så borde det ju vara höger då bilen drar åt höger ?! (borde väl va så enkelt)..... :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
#136682
Vad jag erfarit så finns skillander mellan olika Volvoverkstäder....och jag har turen att ha en kompetent i närheten av mig som jag är nöjd med :wink: priserna kunda va bättre, men arbetet är oftast utfört enligt önskemål och mer därtill :)
Slitage på sidorna har jag fått höra beror oftast på lågt däcktryck eller fel cambervinkel vilket de borde kollat vid 4-hjulsinställningen. Åk till någon bekant och be de kolla upp detta om du har möjlighet eller en annan däckverkstad som brukar kunna göra det för en rimlig slant. Om de slits lika på framdäcken så borde rimligtvis felet ligga där...finns ju flera orsaker som kan åstadkomma detta :???:
av *pettson*
#136691
Stefan1 skrev:Alltså då jag haft problem med slitna däck sedan jag köpte bilen på volvo för ca 2.5 år sedan har dock kört långt.... fick nya däck en gång, fram där de slits i ytterkant nu slets det på samma sätt och denna gång fick jag bra pris typ (det verkar nu som det inte slits på samma sätt (lika fort) men bilen drar fortfarande mekarn sa att det kunde vara någon broms som låg på. (har tappat förtroendet för min lokala volvohandlare då de inte kunnat åtgärda felet trots flera chanser) men det där med stoppar och de andra sakerna ni snackar om hur felsöker jag lättats?! kan ju säga att jag märkt att fälgarna fram är lite nersmutssade mer än bak någon sa att om "gummidamaskerna" går på drivisarna så blir det så men jag vet också att jag har lite läkage av olja och styrservovätska (nivån hålls efter noga) det läcker från fästena för rören som går in/ur kylarn......de upptill (någon som kan tala om vilken slang som är vilken och vad det är mer än styrservoolja) inte tagit tag i detta men ska. så jag vet inte om damaskern/a på drivisarna är trasiga.


jag vet att jag har haft strul med ett ok bak.....om det ligger på så borde det ju vara höger då bilen drar åt höger ?! (borde väl va så enkelt)..... :wink:
är packboxen nångång bytt på bilen (mellan motor och låda)
Användarvisningsbild
av Phantom
#136694
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:Alltså då jag haft problem med slitna däck sedan jag köpte bilen på volvo för ca 2.5 år sedan har dock kört långt.... fick nya däck en gång, fram där de slits i ytterkant nu slets det på samma sätt och denna gång fick jag bra pris typ (det verkar nu som det inte slits på samma sätt (lika fort) men bilen drar fortfarande mekarn sa att det kunde vara någon broms som låg på. (har tappat förtroendet för min lokala volvohandlare då de inte kunnat åtgärda felet trots flera chanser) men det där med stoppar och de andra sakerna ni snackar om hur felsöker jag lättats?! kan ju säga att jag märkt att fälgarna fram är lite nersmutssade mer än bak någon sa att om "gummidamaskerna" går på drivisarna så blir det så men jag vet också att jag har lite läkage av olja och styrservovätska (nivån hålls efter noga) det läcker från fästena för rören som går in/ur kylarn......de upptill (någon som kan tala om vilken slang som är vilken och vad det är mer än styrservoolja) inte tagit tag i detta men ska. så jag vet inte om damaskern/a på drivisarna är trasiga.


jag vet att jag har haft strul med ett ok bak.....om det ligger på så borde det ju vara höger då bilen drar åt höger ?! (borde väl va så enkelt)..... :wink:
är packboxen nångång bytt på bilen (mellan motor och låda)
Kan packboxen påverka hjulinställning/däckslitage ?
av Stefan1
#136707
Alltså vid 3 tillfällen är det gjort 4-hjulsinställning med typ totalt under 2.5 års tid borde de inte lyckats kolla allt någon av de gångerna?!?!

olje/vätske läckorna vet jag sitter vid ut/in gångarna vid kylarn.....de rören/slangarna som kommer in/ut på var sin sida av kylarna upptill (inte något läkage nertill)


om det var det packbox frågan gällde?

När de bytte däck denna gång "hittade mekarn en jätteglappande kulled vilken de bytte..........så alltså borde de ju ha lite koll klart de kanske inte kolla något annat men när jag var där dagarna efter och påpeka att den fortfarande drog så kollade de på värdena de fått vid hjulinställningen och de var två som kom överens om att dde "värdena" inte skulle vara något onormallt........jag har dock beslutat att vända mig till någon annan denna gång åtminstonde efter jag åtgärdat det jag kan göra själv om det går.

för mitt "dum dum dum dum" oljud blir värre och värre så något måste ju vara tokigt.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?