Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
#1576818
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en S70 GLT -97. Precis slagit om till 31000mil och går underbart. Den var rätt dåligt skött när jag skaffade den så mycket är bytt på den.

Dock har den helt plötsligt börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.

Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.

Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.

Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?

Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?

Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs :bored:

Video på problemet:
av JompaS70
#1577477
Nu har jag bytt, rotor, fördelare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, tändstift samt väntar på ett bränslerelä och bränslefilter. Pumpen går vid start men bilen vill ändå inte starta på första försöket när motorn är varm så att byta relä tror jag inte heller på :-(
av sicnarf
#1577537
När du varm startar nästa gång, låt nyckeln vara i läge 2 ett par sekunder så pumpen går. 2-3 sek senare startar du bilen. Går den igång direkt så har du hittat problemet. Bränslerelaterat alltså. Men om det är spjäll, tändspole eller pumpen vet jag inte.
Senast redigerad av 2 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
av JompaS70
#1577538
Jag har låtit pumpen prima upp till fem gånger utan någon skillnad. Den startar som sagt kall varje gång och bilen går bra när den väl är igång. Ibland vid start med varm motor så kan den puttra lite, som om den går på 2-3 cylindrar för att sen dö. Vid andra startförsöket hoppar den igång direkt och går fint. Jättemysko.
#1577647
Bränslefilter och relä bytt. Inte någon skillnad alls.
Idag startade bilen varm, en gång 😊 Sen måste man testa starta, avbryta, sen starta igen så går den igång galant. Blir knäpp alltså. Kan immobilizern reagera på värme månntro? Funderar på om den ”tappar minnet” och behöver ett startförsök för att synka eller så? Har ju tyvärr bara en nyckel också :( Annars hade jag testat en annan nyckel. Eftersom det är värmerelaterat så känns ju allt ännu konstigare. Kanske startkontakten i tändningslåset, men då borde den väl kanske krångla oavsett värme/kyla?
Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]

Tack har köpt en sådan igår s&ari[…]

Du har ju felsökt rätt så rejä[…]