Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574337
Hej,

Jag har problem med min Volvo, min kylarvätska "försvinner". Grejen är att det inte läcker kylarvätska ner på backen och det finns ingen kylarvätska i motoroljan ( mörkbrun/svart). Jag behöver kontinuerligt fylla på kylarvätska 2-3 gånger i månaden. Jag kan även tycka att det rycker mycket vid avgaserna, vissa dagar har det varit som ett vitt moln bakom min bil. jag har inte riktigt lagt märke till detta då det varit vinter och regnat mycket, bilen har får oftast stå ute. Först trodde jag bara det var kondens , men jag har märkt att det inte är väder relaterat.

Min lampa för kylarvätskan lyser konstant, spelar ingen roll om jag har bra fyllt med kylarvätska. Min motortemperatur har aldrig överstigit bra nivå, i alla fall på mätaren. När jag öppnar expansionskärlet när motorn är på tomgång och varm pyser det lite, men inga problem och ingen ånga eller stigande nivåer.

Bilen startar alltid utan problem, möjligt lite seg ibland men länge sedan tändningssystemet byttes.

Läste av felkoderna för ett tag sedan, den sa CEM-006 och CEM-008. Jag har googlat lite på det och får att det har med styrenheterna har göra med.

V70in har gått 31xxxx, motorn är aldrig renoverat, vattenpumpen vet jag inte om den bytts någon gång.

Min misstanke är att kylarvätskan följer med avgaserna ut, men hur? Vad skall jag byta?
#1574931
Kan va att kylarvätskan läcker in i förbränningskammaren genom topplockspackningen om du säger att den ryker mycket. Då blandar den inga vätskor men läcker ändå kylarvätska genom toppackningen.
#1574962
Jag bytte toppackning på min 745-a (B234F) förra våren. Där var ungefär samma fel som du skiver. Det försvann c:a 1l i månaden, dock ingen direkt vit rök. Där var en liiiten läcka mellan en cylinder och kylkanalen, och jag har inte behövt hälla på en droppe sedan dess.
Dock är den största anledningen till vit rök kondensvatten i avgassystemet. Det brukar då försvinna efter en ordentlig varmkörning. Det försvinner dock ingen kylarvätska då.
#1575683
AugustV70t5 skrev: ons 03 apr 2024, 13:49 Kan va att kylarvätskan läcker in i förbränningskammaren genom topplockspackningen om du säger att den ryker mycket. Då blandar den inga vätskor men läcker ändå kylarvätska genom toppackningen.
Är det något mer jag kan undersöka om det är just topplockspackningen? För senaste 3-4 veckorna har jag ej behövt fylla på kylarvätska. Nu har inte inte häller kört så mycket häller i förebyggande syfte, då jag inte vill paja motorn.
#1575684
lennarte skrev: ons 03 apr 2024, 18:35 Jag bytte toppackning på min 745-a (B234F) förra våren. Där var ungefär samma fel som du skiver. Det försvann c:a 1l i månaden, dock ingen direkt vit rök. Där var en liiiten läcka mellan en cylinder och kylkanalen, och jag har inte behövt hälla på en droppe sedan dess.
Dock är den största anledningen till vit rök kondensvatten i avgassystemet. Det brukar då försvinna efter en ordentlig varmkörning. Det försvinner dock ingen kylarvätska då.
Det med röken tror jag att du har rätt i :) Tror du jag kan undersöka om det kan vara något annat som behöver bytas än topplockspackningen?
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]