Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#1572215
Hej!

Häromdagen dog min Volvo 850 när jag var ute och körde. Efter lite felsökning kan jag konstatera att bilen inte har gnista. För att utesluta tändkablage/rotor så testade jag gnista direkt efter tändspolen. Ingen gnista direkt efter tändspolen. Jag har plockat ut tändspolen och testat den genom att trigga den manuellt med 12v och den verkar funka. I bilen har jag mätt upp att tändspole får ström, kablage till tändmodul är ok hela vägen från ECU:n. Kopplade upp en testlampa mellan minuspol på tändspole och pluspol på batteriet för att se om tändspolen får signal när jag vrider på startmotorn. Testlampan blinkar inte, verkar således som att ECU ej skickar signal att ge gnista. Bytte vevaxelgivare och kamaxelgivare när jag konstaterat detta. Tänkte att dessa är de enda sensorerna som skulle hindra ECU från att trigga spolen. Lyckas ändå inte få gnista i bilen.

Någon klokare än jag som har några idéer?

Bilen är en Volvo 854 GLE från 1993 med B5252S (10 ventiler) och styrsystem Fenix 5.2. Bifogar ett kopplingsschema nedan:
fenix5_2.PNG
fenix5_2.PNG (2.32 MiB) Visad 316 gånger
Tack på förhand!

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]