Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572213
Då är det något annat fel på min bil tyvärr. Då den inte går normalt med bryggat relä. Bilen går utan varken kamaxelgivare inkopplad eller lufttempsensor. Verkar vara ECU som dött och att den går i något nödprogram. Konstigt bara att motorlampan inte lyser. Får väl försöka bygga en sån där diodlampa. 👍
#1572218
Investera i en billig felkodsläsare som man kopplar till telefon. Med den kan du läsa av värden från givare och utesluta eventuella fel den vägen. Passa på att nolla eventuella felkoder också. Inte omöjligt att det ligger någon felkod lagrad som sätter ECU i felsäkert läge som du säger. För framtiden när bilen inte alls startar så skulle jag passa på att felsöka mer ordentligt. Börja med gnista och soppa.

Jag har haft liknande problem som du på min 850 10 ventiler från 1993 och då var det tändsystemet EFTER spolen som var problemet.

Lycka till! :)
#1572232
Har nu beställt en ny nyckelring för immobilizer för bilen för när man startar de få sekunder den går har exakt samma symptom när jag startar bilen utan kontakten för immobilizer ikopplad eller urkopplad.

För andra som ska köpa en sådan så för info så kostar en sådan 1295kr på bildelsbasen eller 702kr helt ny på Bilia.

Kommer om 2 dagar.

Får se ifall det kanske hjälper gällande uppstarten och håller bränslereläet vid liv så får vi se ifall den även av någon anledningen går normalt i övrigt. På ett sätt så går den normalt men då inget händer när jag drar ut varken kamaxelgivarens kontakt ellet lufttempsensor så bör det även vara något annat fel. För visst så bör den ändra motorgången när jag drar ut dessa kontakter ??
#1572278
Lucif3r skrev: tis 05 mar 2024, 13:23
stenudden skrev:Investera i en billig felkodsläsare som man kopplar till telefon. Med den kan du läsa av värden från givare och utesluta eventuella fel den vägen
Inte på en 10V, nej.
1996< finns ett OBD uttag under myntfacket. Oberoende på motorn.
IMG_7260.jpeg
IMG_7260.jpeg (108.89 KiB) Visad 412 gånger
Edit—-/
dra ut både lufttemperatur sensor samt kamaxelgivaren
Lufttemperatursensor finns bara på Fenix 5.2 du har en luftmassemätare. Jag skulle också rekommendera en OBD-läsare. Helt klart en bra investering.

Mvh Daniel
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]