Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasVolvo70
#1571666
Jag har et konstigt problem. Jag åkte 10 mil på motorväg. Efter en paus kom motorfelslampen på, bilen körde som vanligt man har för mig att det luktade lite bränt. Efter nästa paus kom startproblem. Startmotorn gick men motorn dog snabbt, som den saknade bränsle eller luftproblem. Efter et par försök startade den och körde som vanligt. Startproblem kom igen varje gång jag pausade.
Dagen efter samma startproblem och den gick igång som vanligt efter et försök men sen kunde jag inte alls lägga i någon växel. Växelspaken kändes med vanligt modstand när jag provade flertals växlar. Kopplingen kändes mer lätt än vanligt att träda i golvet. Där finns bromsvätska på nivå. Motorfelslampen har varit på hela tiden.
Alla symtom behöver inte höra ihop men jag vet inte?
Bytt delar har jag gjort men aldrig sysslat med växellåda eller koppling.
Kan tyvärr inte läsa felkod, har försökt med läsare från Biltema. Möjligen kan man räkna blink med en diod i uttag men den metod har jag inte erfarenhet med.

Bilen är den som står i signatur.
Någon förslag vad problemet kan vara?
av ThomasVolvo70
#1572745
Jag har nu lyckats bygga en diodläsare. Felkoden är 3-1-4. Det är kamaxelgivare båda vid Motronic och Fenix. så det bara att prova byta
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]