Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timpanlimpan
#1571205
Hej! Har en Volvo 850 från 96 som har en varningslampa som lyser rött (kylarvätska). Bilen går inte heller upp i temp som den borde. Jag bytte termostaten idag till en från Bilstein som såg identisk ut med den som redan satt i, det var dock inte samma text ingraverat i den. På provkörningen så gick den ändå inte upp i temp på 30 minuter. Är nästa steg att byta tempgivaren?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571343
Med varmkörd motor, sätt ett finger på termostat huset, kan du hålla kvar fingret mer än någon sekund är termostaten kass.
#1571528
lennarte skrev: lör 24 feb 2024, 16:51 Med varmkörd motor, sätt ett finger på termostat huset, kan du hålla kvar fingret mer än någon sekund är termostaten kass.
Jag får prova det. Det känns bara konstigt om det är termostaten som är kass, eftersom jag bytte den. Måste varit fel termostat isåfall, men enligt en kunnig Volvo mekaniker på Youtube så stämde orginalnumret med den jag köpte. Eller så gjorde jag fel i installationen. Jag får återkomma. Tack!
#1571529
Perra83 skrev: sön 25 feb 2024, 12:50 Har bilen OBD2 uttag? Om den har det kan du läsa ut temperaturer.
Jag är rätt säker på att har ett obd-2 uttag, men att den ändå inte stödjer det(?) Det är så jag förstått det iallafall gällande 850s från 1996.
#1571573
Lucif3r skrev: tis 27 feb 2024, 13:43 Beror på motor. 10V bygger man egen läsare till, GLT/turbo används vol-fcr m. tillhörande kabel, eller en relativt ny app som jag inte kommer ihåg namnet på.
Ok. Jag har en 10V. Orkar inte bygga en egen läsare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571583
Orkar inte??? Ska du skrorta bilen??? Eller skänka bort den??? Om man inte "orkar" med en bil, vad ska man då ha en bil för??? Alla bilar kostar att äga. Beroende på kunnande av ägare, mer än mindre. Ju äldre bil desto mer eget jobb. Själv är jag kanske "previligerad", var med farsan på en OK mack när han bytte olja i motorn och smorde framvagn en. Detta var omkring 1957, 1966 började jag själv på en bilverkstad och lära mig från grunden om service på bilar. Detta är inget man lär sig genom att läsa på internet, men det kan vara en hjälp

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]