Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1570667
Jag har ett en v70 -98, som har ett oljeläckage vid oljefiltret ( plåtfilter). Det rinner utmed oljefiltret, har skruvat åt det lite med det hjälpte inte. Ägaren före mej hade precis servat bilen sa han vet ju inte om han smörjt packningen på oljefiltret. Om det nu kan påverka?
av sicnarf
#1570678
Köp nytt filter och skruva ur den gamla. Ta och bytt snabbt sedan till den nya.
Torka rent och fyll på lite olja. Ha en plast hink under även om läckan blir minimal.
Så du kan absolut byta filter utan att tömma oljan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570680
Vad jag vet sitter alltid filtret på alla bilar ovanför oljan i tråget. Så det är ingen risk att det rinner ut mer än c:a hälften av det som är i filtret, om motorn varit avstängd ett tag.
Det kan vara så att packningen från det gamla filtret sitter kvar på blocket när man ska skruva i det nya. Inte vanligt, men det händer.
av wallentin
#1571301
Nu har ja bytt olja och filter, de va "grus" i oljan. Det va kanske " gruset" som gjorde att det läckte olja. det verkar va tätt nu. Gruset i oljan kan ju inte vara bra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571342
wallentin skrev:Det va kanske " gruset" som gjorde att det läckte olja.
Grus 😱😱😱. Vad menar du med det!!! Det ska inte vara några som helst "fasta" partiklar i oljan. Har du det är det problem, jag har haft en gång (VW Passat 1,8T -04). Det tog 14 dagar mitt i vintern att tvätta rent motorn invändigt. Inkl. byta vev lager. Det hade dock inte behövts, men motorn tappade oljetrycket helt plötsligt och vi fick köra sakta vidare ändå. Vi var mitt ute i "ingenstans".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571356
wallentin skrev: lör 24 feb 2024, 17:34 Det kändes som sand när man kände på oljan mellan tumnen och pekfingret. Inte jättebra men motorn knacka inte.
Byt olja och filter igen inom en snar framtid. Det ska kännas helt glatt mellan tummen och pekfingret. Byt sedan gärna en gång till, för säkerhets skull.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]